H αποφυγή αντιπαράθεσης με έναν «ανώτερο» είναι φυσική ανθρώπινη αντίδραση. Ο εγκέφαλός μας εστιάζει στην επιβίωση, οπότε είναι φυσικό να τείνει να αποφεύγει δυνητικά απειλητικές καταστάσεις. Στην καρδιά του άγχους εντοπίζεται η πρόβλεψη αρνητικών εκβάσεων. Για να ελέγξετε τον φόβο σας, πριν  διαφωνήσετε πρέπει να έχετε αυτοματοποιήσει κάποιες τεχνικές, που σας βοηθούν να μεταφέρετε το μήνυμα, χωρίς να εξοργίζετε τον ανώτερό σας και χωρίς να διακινδυνεύετε αρνητικές συνέπειες. Τι λέτε όταν διαφωνείτε με κάποιον πιο ισχυρό; Πώς αποφασίζετε να μιλήσετε;

Αξιολόγηση κινδύνου

Αν και είναι πιο εύκολο να συμφωνήσετε με τον ανώτερό σας, αυτό δεν είναι πάντα σωστό και ενδεδειγμένο. Πρέπει να παραμείνετε ρεαλιστικοί ως προς τους κινδύνους, αποφεύγοντας την υπερεκτίμησήτους. Είναι φυσικό να φαντάζεστε χιλιάδες πράγματα που μπορεί να πάνε στραβά. Ο «ανώτερος αντίπαλος» μπορεί να εκπλαγεί, να αναστατωθεί και να αντιδράσει. Αλλά, πιθανότατα, δεν πρόκειται ούτε να απολυθείτε ούτε να δημιουργήσετε έναν ισχυρό εχθρό. Εξετάστε τους κινδύνους από το να μην μιλήσετε και ζυγίστε ρεαλιστικά τις πιθανές συνέπειες της ανάληψης δράσης.

Timing

Μετά την αξιολόγηση του κινδύνου, χρειάζεται να αποφασίσετε μήπως είναι προτιμότερο να περιμένετε. Ίσως δεν έχετε ολοκληρώσει τη διερεύνηση του θέματος, η συζήτηση ήταν ξαφνική ή χρειάζεστε μια σαφέστερη αίσθηση για το τι σκέφτεται όλη η ομάδα. Οι συνεργάτες μπορούν να συνεισφέρουν εμπειρίες ή πληροφορίες – πράγματα που θα καθιστούσαν τη διαφωνία σας πιο έγκυρη. Είναι επίσης καλή ιδέα να αναβάλλετε τη συζήτηση, εάν βρίσκεστε σε μια συνάντηση ή σε άλλο δημόσιο χώρο. Η συζήτηση του θέματος σε ιδιωτικό περιβάλλον θα κάνει τον «ισχυρό» να αισθανθεί λιγότερο απειλημένος.

Σύνδεση

Πριν μοιραστείτε τις σκέψεις σας, σκεφτείτε τι του είναι σημαντικό –π.χ. το κύρος της ομάδας και η τήρηση μιας προθεσμίας. Θα ακουστεί καλύτερα ό,τι πείτε εάν το συνδυάσετε με έναν κοινό στόχο. Δηλώστε το σαφώς, έτσι ώστε να γίνει κατανοητό ότι ως συνάδελφος εκφράζοντας την αντίρρησή σας- προσπαθείτε να προωθήσετε έναν κοινό στόχο.

Ψυχική  Ασφάλεια

Ζητήστε άδεια για να εκφράσετε τη διαφωνία σας. Είναι ένας έξυπνος χειρισμός, ώστε να δοθεί στον ισχυρό «ψυχική ασφάλεια» και έλεγχος. Εάν σας δώσει την άδεια, θα σας επιτρέψει να εκφράσετε τη διαφωνία σας με αυτοπεποίθηση. Μπορεί να νιώσετε ταχυκαρδία, αλλά προσπαθήστε να παραμείνετε ουδέτεροι. Όταν το σώμα σας επικοινωνεί με άγχος, αποδυναμώνεται το μήνυμα. Βαθιές ανάσες και ήρεμη ομιλία βοηθούν πολύ. Όταν πανικοβαλλόμαστε, έχουμε την τάση να μιλάμε δυνατά και γρήγορα. Μην ψιθυρίζετε, αλλά ο βραδύς ρυθμός και ο ομαλός τόνος συμβάλλουν στην ηρεμία όλων των πλευρών.

Έκφραση

Εστιάστε στο αρχικό σημείο, διατυπώνοντας την άποψή σας. Ποια είναι η γνώμη ή η πρόταση με την οποία διαφωνείτε; Δηλώνοντάς τη με σαφήνεια θέτετε τις βάσεις για τη συζήτηση.

Όταν εκφράζετε τις ανησυχίες σας, προσέξτε τις εκφράσεις σας. Αποφύγετε κάθε επικριτικό χαρακτηρισμό,όπως «στενόμυαλος», «άσχημα» ή «ανεύθυνος», που μπορεί να εξοργίσει την άλλη πλευρά. Μην χρησιμοποιείτε επίθετα, επειδή μπορούν να παρερμηνευθούν ή να εκληφθούν προσωπικά. Μοιραστείτε μόνο δεδομένα και γεγονότα, παραμείνετε ουδέτεροι και εστιασμένοι.

Τονίστε ότι εκφράζετε μόνο τη γνώμη σας. Μπορεί να είναι καλά τεκμηριωμένη και καλά εκφρασμένη, αλλά εξακολουθεί να είναι μια γνώμη, οπότε αποφύγετε την αλαζονία. Έχοντας πει την άποψή σας ενδιαφερθείτε και για τις άλλες απόψεις. Τελικά, το «ισχυρό πρόσωπο» πιθανότατα θα πάρει την τελική απόφαση, οπότε αναγνωρίστε το αυτό. Ίσως να πείτε: «ξέρω ότι όλα εξαρτώνται από εσάς». Αυτό όχι μόνο θα δείξει ότι γνωρίζετε τη θέση σας, αλλά του υπενθυμίζει ότι έχει τις επιλογές. Όμως μην υπαναχωρήσετε στη γνώμη σας και μην προβείτε σε υπερφίαλους επαίνους. Έτσι δείχνετε μεν σεβασμό στον «ανώτερο» διαφωνώντας μαζί του, αλλά ταυτόχρονα διατηρείτε τον αυτοσεβασμό σας.