Η παρουσία των κοινωνικών μέσων δικτύωσης είναι αισθητή σε κάθε τομέα της ζωής μας και φαίνεται ότι η τεχνολογία έχει ενσωματωθεί στην καθημερινότητά μας με κάθε τρόπο. Μας επιτρέπει να συνδεθούμε γρήγορα και εύκολα ανά πάσα στιγμή με τους φίλους και την οικογένειά μας, από κάθε γωνιά του πλανήτη. Η ανθρώπινή μας φύση επιτάσσει να χρειαζόμαστε την επαφή, την προσοχή των άλλων και την αλληλεπίδραση, κάτι που τα κοινωνικά μέσα καθιστούν απίστευτα εύκολο να συμβεί.

  Ακριβώς σε αυτήν την ανάγκη της ανθρώπινης επαφής έχουν στραφεί οι επιχειρήσεις για να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Η αξιοποίηση των κοινωνικών μέσων δικτύωσης, τα οποία έχουν εκατομμύρια οπαδούς και η προσθήκη της συναισθηματικής πτυχής στην προώθηση των προϊόντων τους, είναι αυτονόητη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το νέο φαινόμενο της επιρροής των influencers, οι οποίοι αγγίζουν τα συναισθήματα των followers τους, δημιουργώντας μία σχέση μαζί τους και κερδίζοντας την εμπιστοσύνη τους. Μέσω των αναρτήσεων τους προσθέτουν μία «ανθρώπινη» υπόσταση σε μία εικονική πραγματικότητα. Ουσιαστικά κάνουν πράξη τον εξανθρωπισμό του marketing με το να γίνονται οι ίδιοι εμπορικό σήμα.

  Τι είναι ο εξανθρωπισμός του marketing;

  Ουσιαστικά είναι η μετατροπή ενός άψυχου προϊόντος, μίας εικονικής πραγματικότητας, μίας άυλης υπηρεσίας σε κάτι που «μοιάζει» με άνθρωπο ή αποκτά ανθρώπινη υπόσταση, κυρίως συναισθηματικά. Όταν δηλαδή μία ετικέτα/μάρκα/προϊόν μοιάζει να γίνεται κομμάτι μου, να αποκτά σχέση μαζί μου ή να γίνεται μέρος μου.

Διαφορετικά είδη εξανθρωπισμού:

  Η βασική μορφή είναι όταν οι καταναλωτές εξανθρωπίζουν τα εμπορικά σήματα, θεωρούν ότι τους μοιάζουν, ή ότι αποτελούν κομμάτι τους ή είναι συνδεδεμένα με τον εαυτό τους. Ένας άλλος τρόπος εξανθρωπισμού είναι το να αντιλαμβάνονται οι καταναλωτές τις μάρκες ως ανθρώπινες μορφές, μυαλά και προσωπικότητες ή το να μπορούν να δουν τις μάρκες με τρόπους που είναι ανάλογοι με τους τύπους σχέσεων που έχουν με τους άλλους ανθρώπους. 

  Η προσθήκη του στοιχείου του «εξανθρωπισμού» στον χώρο των πωλήσεων και του marketing φαίνεται να έχει μεγάλη επιτυχία και αποτελεσματικότητα. Βασική γραμμή είναι το να δημιουργηθεί μια συναισθηματική σύνδεση με τους πελάτες και το προϊόν/ ετικέτα/μάρκα. Τελικά μέσα από αυτή την συναισθηματική σχέση κερδίζεται η εμπιστοσύνη τους, κάτι που φαίνεται να είναι εξαιρετικά πολύτιμο. Όπως ακριβώς συμβαίνει κατά την ανθρώπινη επαφή και επικοινωνία, οι άνθρωποι μιλάνε για τον εαυτό τους και ακούγονται. Η  αξιοποίηση αυτής της διάστασης οδηγεί στο να σπάσει η τυπική σχέση εταιρείας-καταναλωτή και να σχηματιστεί μία πολύτιμη μορφή “φιλίας”. Έτσι μετατρέπεται ο καταναλωτής/πελάτης σε πιστό φίλο και ακόλουθο.