Ιατρικός Τουρισμός: Μία σύγχρονη επιχειρηματική ιδέα

Ο Ιατρικός Τουρισμός (Medical Tourism) αποτελεί μία νέα επιχειρηματική  προοπτική των σύγχρονων οικονομιών και αποτελεί ειδική μορφή τουρισμού. Οι σύγχρονες οικονομίες πρέπει να επιβιώσουν και να αναδειχθούν στο εξελισσόμενο διεθνές περιβάλλον δημιουργώντας και αναπτύσσοντας πλεονεκτήματα σε αγαθά που παρέχουν, όπως είναι οι παροχές υγείας.

Η ζήτηση ιατρικών υπηρεσιών άρχισε να διαμορφώνεται πλέον διεθνώς ξεπερνώντας τα γεωγραφικά όρια των κοντινών εθνικών και γειτονικών χωρών.

Το εύρος των θεραπειών και επεμβάσεων που σχετίζονται με τον Ιατρικό Τουρισμό είναι μεγάλο και συνεχώς αυξάνεται, λόγω των σημαντικών δυσλειτουργιών, της γραφειοκρατίας και του χρόνου αναμονής, οι ασθενείς και οι συγγενείς τους καταφεύγουν στην αναζήτηση ιατρικών υπηρεσιών σε χώρες του εξωτερικού. Χαρακτηριστικά κάποιες από τις ειδικότητες που έχουν μεγάλη ζήτηση είναι η κοσμητική χειρουργική, η οδοντιατρική, η καρδιολογική και καρδιοχειρουργική, η ορθοπεδική χειρουργική, η βαριατρική χειρουργική, η γυναικολογία και η μαιευτική, η μεταμόσχευση οργάνων και η οφθαλμολογική.  

Μερικά ακόμα στοιχεία που συμβάλλουν στην ανάπτυξη του Ιατρικού Τουρισμού είναι τα εξής:

1. Τα διεθνή πρότυπα πιστοποίησης ποιότητας. Φορείς διεθνούς εμβέλειας έχουν καθιερώσει αυστηρά κριτήρια για τις παροχές υπηρεσιών υγείας και δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην ποιότητα φροντίδας και στην προσπάθεια για συνεχή εξέλιξη.  
2. Οι εύκολα προσβάσιμοι και επαρκώς καταρτισμένοι γιατροί. Γίνεται μεγάλη προσπάθεια για τη συνεχή επιμόρφωση και ενημέρωση του ιατρικού προσωπικού πάνω σε νέες μεθόδους και επεμβάσεις, με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση και την πιο γρήγορη ανάρρωση των ασθενών.
3. Το διαδίκτυο. Η χρήση του διαδικτύου και η εύκολη πρόσβαση σε αυτό οδήγησε στην ευκολότερη αναζήτηση πληροφοριών. Παράλληλα προσφέρει μεγαλύτερο εύρος επιλογών, σύγκρισης τιμών και ιατρικού προσωπικού για τις παροχές υπηρεσιών σε άλλες χώρες τόσο για τους ασθενείς όσο και για τους συγγενείς τους.
4. Το κόστος των υπηρεσιών και η δημιουργία πακέτων για μετακίνηση, νοσηλεία και διαμονή των ασθενών σε άλλη χώρα. Είναι πολύ συχνό φαινόμενο η δημιουργία πακέτων προσφορών τα οποία περιλαμβάνουν τη μετακίνηση, τα νοσήλια, τη διαμονή των συγγενών και την επιστροφή  στη χώρα προέλευσης του ασθενή. Με αυτό τον τρόπο διευκολύνονται οι ασθενείς και οι οικείοι τους, χωρίς να χρειάζεται περαιτέρω έρευνα.
5. Τα ασφαλιστικά προγράμματα που καλύπτουν τη δυνατότητα μετακίνησης και νοσηλείας σε χώρα του εξωτερικού. Λόγω της μεγάλης ανάπτυξης του Ιατρικού Τουρισμού πολλά ασφαλιστικά προγράμματα έχουν εντάξει την κάλυψη τέτοιου είδους παροχών με απώτερο σκοπό να προσελκύσουν περισσότερα άτομα με χρόνιες ή μη παθήσεις.
6. Το καταρτισμένο προσωπικό. Γίνεται μεγάλη προσπάθεια να υπάρχει συνεχής εκπαίδευση και σεμινάρια γενικά για τους υπαλλήλους που σχετίζονται με τον Ιατρικό Τουρισμό, με στόχο την καλύτερη και άμεση εξυπηρέτηση των πελατών τους.
7. Οι σύγχρονες εγκαταστάσεις και υποδομές νοσοκομείων και κλινικών του εξωτερικού. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη βελτίωση των ξενοδοχειακών παροχών που προσφέρονται σε κλινικές και νοσοκομεία με σκοπό την άνεση των ασθενών και των συγγενών τους.

Το ταξίδι για την υγεία ειδικεύεται ανάλογα με την περιοχή του προορισμού όσο και την κατηγορία της ασθένειας ή το θέμα υγείας ανάλογα με τις ανάγκες. Χώρες όπως η Γερμανία, η Ινδία και οι Η.Π.Α. αποτελούν προορισμό ιατρικού τουρισμού για ειδικότητες όπως η ογκολογία, οι μεταμοσχεύσεις, η καρδιολογία και η ορθοπεδική. Η Ελλάδα από την άλλη, αποτελεί προορισμό για θέματα υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, ιαματικά λουτρά και οδοντιατρική φροντίδα. Η απόφαση των ασθενών για τον προορισμό καθορίζεται από την ποιοτική φροντίδα και τις παροχές που προσφέρονται. Άλλες χώρες όπως η Τουρκία, το Μεξικό και η Ουγγαρία δέχονται μεγάλο αριθμό ασθενών για ιατρικές εξετάσεις, οφθαλμολογικά προβλήματα και επεμβάσεις κοσμετολογίας λόγω των χαμηλών τιμών αλλά και της ποικιλίας σε τουριστικά αξιοθέατα. Τέλος περιοχές όπως το Ντουμπάι είναι αρκετά δημοφιλείς προορισμοί για θέματα ορθοπεδικά, οδοντιατρικά, οφθαλμολογικά κ.ά.

Συγγραφέας περιεχομένου: Μπουτόλα Άννα

Επιχειρηματικότητα