Το Affiliate Marketing (Marketing μεταξύ συνεργατών) είναι μια άκρως διαδεδομένη στρατηγική του Marketing που ολοένα κερδίζει έδαφος και στην Ελλάδα. Βιβλιογραφικά το Affiliate Marketing εντοπίζεται το 1989, όταν ο William J. Tobin δημιούργησε για πρώτη φορά μια άκρως προσοδοφόρα καμπάνια Affiliate Marketing, με στόχο να αυξήσει τις διαδικτυακές πωλήσεις του καταστήματος που διατηρούσε. Έκτοτε, όλες οι μεγάλες εταιρείες έχουν επενδύσει σε αυτόν τον τομέα, με πιο επιτυχημένη να είναι η Amazon, η οποία το 1996 δημιούργησε το πιο γνωστό (μέχρι και σήμερα) associate affiliate program. Πλέον, όποιος διατηρεί ιστοσελίδα μπορεί να δημιουργήσει ένα είδος συνεργασίας βασισμένης στο Affiliate Marketing.

Το Affiliate Marketing βασίζεται σε 3 παραμέτρους, οι οποίες βρίσκονται σε συνεχή αλληλεπίδραση. Συγκεκριμένα οι παράμετροι είναι:

1. Ο διαφημιζόμενος (Merchant ή Advertiser)

2. Ο διαφημιστής (Affiliate ή Publisher)

3. Η πλατφόρμα σύνδεσης των δύο παραπάνω

Η πρώτη σχέση που προκύπτει είναι μεταξύ του διαφημιζόμενου και του διαφημιστή. Ο διαφημιστής προωθεί τα προϊόντα του διαφημιζόμενου μέσα από τη δική του ιστοσελίδα και τοποθετεί το link (affiliate link) που παραπέμπει τους χρήστες στην αντίστοιχη ιστοσελίδα. Όταν πραγματοποιείται μια αγορά μέσω της ιστοσελίδας του διαφημιστή, τότε ο ίδιος πληρώνεται την προσυμφωνηθείσα προμήθεια επί του προϊόντος. Ο διαφημιζόμενος επίσης πληρώνει προμήθεια στον διαφημιστή, ανάλογα με τους στόχους που έχουν συμφωνήσει, οι οποίοι μπορεί να είναι είτε κάποιος συγκεκριμένος αριθμός αγορών είτε αύξηση της επισκεψιμότητας της ιστοσελίδας. Αυτός ο τρόπος πληρωμής ονομάζεται Cost per Action (CPA). Η συμφωνία μπορεί να αφορά την παραπομπή απλώς σε μια άλλη ιστοσελίδα, την αγορά ενός προϊόντος, την αύξηση των likes στα social media του διαφημιζόμενου, την εγγραφή στο newsletter της ιστοσελίδας ή την αύξηση της προσέλκυσης του κοινού από τις διαφημίσεις.

Υπάρχουν εταιρείες Affiliate Marketing, οι οποίες εκτός από τα προϊόντα για προώθηση, παρέχουν στον διαφημιστή τα απαραίτητα μέσα για να επιτύχει το στόχο του όπως είναι τα γραφιστικά, οι λεζάντες ή μία στοιχειώδη στρατηγική προώθησης. Η στρατηγική για μια επιτυχημένη προσέγγιση Affiliate Marketing είναι απαραίτητη διότι, όσο εξελίσσεται το ηλεκτρονικό εμπόριο, τόσο πιο δύσκολο είναι να ξεχωρίσει κάποιος μέσα στο διαδικτυακό χάος. Ένας βασικός παράγοντας επιτυχίας για τον διαφημιστή είναι η επιλογή προϊόντων που πραγματικά του αρέσουν και τα γνωρίζει πολύ καλά, ώστε να μπορέσει να τα υποστηρίξει. Είναι μία λεπτομέρεια στην οποία δίνεται έμφαση, καθώς οι χρήστες υποψήφιοι αγοραστές επισκέπτονται σελίδες αξιολόγησης των προϊόντων, όπου στη σύγκριση, άρα και στην αγορά, από την αντίστοιχη ιστοσελίδα, θα επικρατήσει η καλύτερη και εγκυρότερη περιγραφή του εκάστοτε προϊόντος.

Ένα εξίσου σημαντικό κομμάτι του διαδικτυακού μάρκετινγκ αποτελεί η επένδυση στο SEO, προκειμένου να αποκτήσει μια ιστοσελίδα τη μέγιστη δυνατή επισκεψιμότητα. Οι χρήστες είναι αρκετά έμπειροι στο να αναγνωρίζουν ποιες ιστοσελίδες έχουν τη μεγαλύτερη κινητικότητα και αξιοπιστία, ώστε να τις εμπιστευτούν για τις αγορές τους. Οι λέξειςκλειδιά που θα επιλέξει ο διαφημιστής πρέπει να είναι στοχευμένες και να βασίζονται στον ανταγωνισμό.

Η σχέση εμπιστοσύνης που θα χτίσει ο χρήστης με τον διαφημιστή είναι πολύ σημαντική. Η εμπιστοσύνη που θα επιδείξει δηλαδή ο χρήστης στην ιστοσελίδα από την οποία είδε το προϊόν της αρεσκείας του και εντέλει το αγόρασε, δε διαφέρει πολύ από τη σχέση εμπιστοσύνης που χτίζεται μεταξύ πωλητή-πελάτη σε ένα φυσικό κατάστημα. Όσοι είναι Αffiliate Marketers ή διατηρούν εταιρεία Affiliate Marketing πρέπει να οπλιστούν με υπομονή, καθώς είναι μια διαδικασία που απαιτεί χρόνο μέχρι να αποφέρει κέρδος. Θεωρείται ωστόσο μια πολύ επιτυχημένη στρατηγική διαφήμισης, διότι δεν χρειάζεται η επένδυση χρηματικού κεφαλαίου και σχεδόν πάντα οι δύο πλευρές βγαίνουν κερδισμένες.  

Συγγραφέας: Μ. Δάλκου