Όλοι οι εργαζόμενοι κατά τη διάρκεια της καριέρας τους έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με σημαντικά διλήμματα που επηρεάζουν την εργασιακή τους καθημερινότητα ή την απόδοσή τους.

8 εργασιακά διλήμματα και πώς να τα χειριστείτε

1. Ποσότητα ή ποιότητα;

Αν ο φόρτος εργασίας σας έχει αυξηθεί δραματικά σε σχέση με ό,τι συνέβαινε παλαιότερα, αν νιώθετε ότι πρέπει να διαλέξετε ανάμεσα στο να προλάβετε να ολοκληρώσετε τον όγκο εκκρεμοτήτων ή στο να διατηρήσετε την ποιότητα μάλλον ήρθε η στιγμή που πρέπει να μιλήσετε με τους ανωτέρους σας.

Τι να κάνετε

Διαλέξτε μια ώρα που ο διευθυντής σας δεν είναι βιαστικός και ζητήστε να συναντηθείτε. Εξηγήστε ότι ο φόρτος εργασίας σας έχει γίνει μη διαχειρίσιμος. Στη συνέχεια, προτείνετε ορισμένες επιλογές. Για παράδειγμα, μπορείτε να πείτε: Μπορώ να κάνω το Α και το Β, αλλά όχι το Γ.

2. Παλιός ή νέος εργοδότης;

Το αφεντικό με το οποίο είχατε αναπτύξει μία εξαιρετική σχέση συνταξιοδοτείται και στη θέση του έρχεται κάποιος άλλος, γεγονός που σας δημιουργεί μία ανησυχία για το αν θα μπορέστε να διατηρήσετε το ίδιο εργασιακό περιβάλλον που σας προσέφερε ευχαρίστηση και αναγνώριση. 

Τι να κάνετε

Μείνετε ψύχραιμοι. Το νέο αφεντικό μπορεί να είναι εξίσου καλό με το παλιό σας αφεντικό, ή και καλύτερο. Ή, ναι, μπορεί να αποδειχθεί ότι δεν σας αρέσει να εργάζεστε μαζί  αλλά αυτό είναι κάτι που δεν μπορείτε να το ξέρετε μέχρι να περάσει λίγος χρόνος. Στο μεσοδιάστημα, το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να βοηθήσετε στην ομαλή λειτουργία του τμήματός σας, και να προσπαθήσετε να λειτουργήσετε προς όφελος της προσαρμογής. Μη βιαστείτε να καταλήξετε σε συμπεράσματα και δώστε το περιθώριο τουλάχιστον 6 μηνών πριν αποφασίσετε αν η νέα κατάσταση είναι θετική ή όχι.

3. Αλλάζω δουλειά ή θέση;

Προσληφθήκατε ως διευθυντής μάρκετινγκ αλλά αποδεικνύεται ότι η δουλειά σας δεν είναι τίποτα περισσότερο από το να κάνετε ψυχρά τηλεφωνήματα σε υποψήφιους πελάτες. Μπορεί να μην ήταν εσκεμμένη παραπλάνηση, αλλά η δουλειά σίγουρα δεν είναι αυτή που περιμένατε.

Τι να κάνετε

Ξεκινήστε μιλώντας με το αφεντικό σας. Πείτε κάτι όπως: Όταν έκανα αίτηση για αυτή τη δουλειά, νόμιζα ότι θα είναι κυρίως δουλειά με πελάτες, με κάποια διοικητικά καθήκοντα. Όμως, κατά τους τρεις πρώτους μήνες, η δουλειά ήταν περίπου 90% διοικητική εργασία, χωρίς πολλή αλληλεπίδραση με τους πελάτες. Μπορούμε να μιλήσουμε για το τι άλλαξε και αν υπάρχει τρόπος να αναδιαμορφώσω τη δουλειά μου ώστε να μοιάζει περισσότερο με αυτό που είχαμε αρχικά συζητήσει;

Βεβαιωθείτε ότι ο τόνος σας είναι ήρεμος και συνεργατικός, όχι θυμωμένος. Μπορεί να ακούσετε ότι η δουλειά απλώς άλλαξε και δεν υπάρχει κάτι που μπορεί να γίνει, αλλά μπορεί επίσης να ωθήσετε τον προϊστάμενό σας να συνειδητοποιήσει ότι πρέπει να προσαρμόσει την εργασία σας. Όπως και να έχει, θα φύγετε από αυτή τη συζήτηση με μια καλύτερη ιδέα για το τι να περιμένετε από αυτή τη δουλειά στο μέλλον και θα μπορείτε να πάρετε τις ανάλογες αποφάσεις.

4. Συγκρούομαι ή αποδέχομαι;

Υπάρχει ένας συγκεκριμένος συνάδελφος με τον οποίο είναι αδύνατο να συνεργαστείτε. Έχετε προσπαθήσει να είστε ευγενικοί, αλλά κάθε συζήτηση μαζί του εξελίσσεται σε διαφωνία και διαμάχη, γεγονός που δυσκολεύει την εκτέλεση κοινών έργων και είναι λογικό να διεκδικήσετε πιο αρμονικές σχέσεις.

Τι να κάνετε

Δεν χρειάζεται να συμπαθείτε τον συνάδελφό σας πρέπει απλώς να μπορείτε να συνεργαστείτε. Το να είστε ευγενικοί ακόμα και όταν δεν αισθάνεστε έτσι μπορεί να είναι βοηθητικό, γι’ αυτό αναρωτηθείτε: Υπάρχει κάτι που κάνει ο συνάδελφός σας που πραγματικά θαυμάζετε και για το οποίο μπορείτε να τον συγχαρείτε; Κάτι για το οποίο μπορείτε να ζητήσετε τη συμβουλή του (όσο επώδυνο κι αν είναι να το κάνετε); Ένας μήνας περίπου συντονισμένης προσπάθειας προς αυτή την κατεύθυνση μπορεί μερικές φορές να κάνει τη διαφορά.

Αλλά ακόμα κι αν αυτό δεν συμβεί μερικές φορές το να συνειδητοποιήσετε απλώς ότι η συμπεριφορά των δύσκολων ανθρώπων αφορά αυτούς και όχι εσάς, μπορεί να κάνει πιο εύκολη την αντιμετώπισή τους. Και δεδομένου ότι δεν πρόκειται ποτέ να μπορέσετε να εξαλείψετε εντελώς τους δύσκολους ανθρώπους από την επαγγελματική σας ζωή, το να καταλάβετε πώς να παραμένετε ατάραχοι απέναντι σε τρελές προσωπικότητες μπορεί να είναι εκπληκτικά ικανοποιητικό.

5. Μένω πίσω ή βγαίνω μπροστά;

Βγάζετε άπειρες δουλειές, κερδίζετε τους πελάτες και γενικά είστε υποδειγματικός,-ή στο έργο σας αλλά αυτό δεν αναγνωρίζεται από τους ανωτέρους σας. 

Τι να κάνετε

Ξεκινήστε να επισημαίνετε τα σημαντικότερα από αυτά που έχετε επιτύχει με μέτρο και χωρίς να καυχιέστε. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να ντρέπεστε όταν ενημερώνετε για επαίνους που έχετε δεχτεί. “Ο πελάτης ήταν πολύ ευχαριστημένος με τη δουλειά που στείλαμε την περασμένη εβδομάδα και είπε ότι τα σχέδια που τους έδειξα τους εξασφάλισαν την ανανέωση του συμβολαίου τους για το επόμενο έτος”. Αυτό σημαίνει απλώς ότι κρατάτε το αφεντικό σας ενήμερο για το τι γίνεται.

6. Αποκρύπτω ή παραδέχομαι; 

Είστε άνθρωποι και θα κάνετε λάθη πού και πού, αλλά όταν είναι σημαντικά ή δαπανηρά μπορεί να μπείτε στον πειρασμό να τα καλύψετε με λάθος τρόπους. 

Τι να κάνετε

Το χειρότερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε εδώ είναι να αποφύγετε την ευθύνη. Πολλές φορές η δικαιολογία είναι χειρότερη του λάθους. Το αφεντικό σας θα θορυβηθεί πολύ περισσότερο από το γεγονός ότι δεν αναλαμβάνετε την ευθύνη των πράξεών σας, παρά αν τις αντιμετωπίσετε άμεσα. Έτσι, πείτε στον διευθυντή σας τι συνέβη, γρήγορα. Και ξεκαθαρίστε ότι καταλαβαίνετε πόσο μεγάλη υπόθεση ήταν το λάθος. Αν δείξετε προληπτικά ότι το καταλαβαίνετε, δεν χρειάζεται να το υπογραμμίσει ο διευθυντής σας για εσάς. Δοκιμάστε λέξεις όπως: “Αντιλαμβάνομαι πόσο σοβαρό είναι αυτό” και “Καταλαβαίνω τον αντίκτυπο που έχει αυτό”.

Στη συνέχεια, εξηγήστε πώς σκοπεύετε να μετριάσετε τη ζημιά και -το κυριότερο- πώς θα διασφαλίσετε ότι δεν θα ξανασυμβεί. Και αν υπάρχουν μεγαλύτερα διδάγματα εδώ, ασχοληθείτε και με αυτά. (Για παράδειγμα, “Αυτό με έκανε να συνειδητοποιήσω ότι πρέπει να κάνω επισκέψεις στο χώρο πιο συχνά, ώστε να μπορώ να εντοπίζω τα προβλήματα πριν ριζώσουν”). Αυτό θα βοηθήσει το αφεντικό σας να αξιολογήσει πόσο καλά μάθατε από την εμπειρία και πόση εμπιστοσύνη θα πρέπει να σας δείξει στο μέλλον.

7. Να μιλήσω ή να μη μιλήσω;

Μόλις ακούσατε τον συνάδελφό σας να παίρνει τα εύσημα για μια παρουσίαση για την οποία δουλέψατε όλη τη νύχτα ή να δέχεται επαίνους για την κατάκτηση ενός λογαριασμού που καλλιεργήσατε επί μήνες. 

Τι να κάνετε

Μιλήστε! Για παράδειγμα, αν γράψατε το μεγαλύτερο μέρος μιας έκθεσης, ενώ η συνάδελφός σας συνέβαλε μόνο μια ή δύο σελίδες, αλλά την ακούτε να την παρουσιάζει ως δική της δουλειά, μιλήστε και πείτε: “Για να ξεκαθαρίσουμε τους ρόλους, εγώ έγραψα την ανάλυση και τις συστάσεις. Ενημερώστε με αν υπάρχει κάτι που μπορώ να διευκρινίσω σχετικά με αυτά”. Με αυτόν τον τρόπο, χωρίς να θυματοποιείστε ή να φέρεστε εκδικητικά, διασαφηνίζετε την κατάσταση και διασφαλίζετε ότι οι ερωτήσεις θα πάνε στο κατάλληλο άτομο, τελικά.

Και αν ανησυχείτε ότι δεν θα φανείτε καλός ομαδικός παίκτης αν μιλήσετε, να θυμάστε ότι η ύπαρξη σαφώς καθορισμένων ρόλων και η κατάλληλη αναγνώριση είναι μέρος της ομαλής ομαδικής εργασίας.

8. Με αδικούν ή όχι;

Νομίζατε ότι τα πράγματα πήγαιναν καλά, αλλά έρχεστε αντιμέτωπος,-η με μια αρνητική αξιολόγηση. Δεν υπήρχαν σημάδια που να υποδεικνύουν ότι η απόδοσή σας δεν ήταν στο ύψος των περιστάσεων και αισθάνεστε αδικημένος-,η. 

Τι να κάνετε

Πρώτον, μην πανικοβάλλεστε και μην παίρνετε αμυντική στάση. Σε παρόμοιες καταστάσεις, οι άνθρωποι επικεντρώνονται τόσο πολύ στο πώς να υπερασπιστούν τον εαυτό τους που ξεχνούν να ακούσουν πραγματικά τι τους λένε για το τι πρέπει να κάνουν διαφορετικά. Η κατανόηση των ανησυχιών του διευθυντή σας θα είναι ζωτικής σημασίας για ένα καλό αποτέλεσμα, οπότε ακούστε και κάντε αρκετές ερωτήσεις ώστε να γνωρίζετε πραγματικά τι σας ζητείται να αλλάξετε.

Από εκεί και πέρα, δείξτε ότι λαμβάνετε σοβαρά υπόψη σας την ανατροφοδότηση, χρησιμοποιώντας εκφράσεις όπως: “Χαίρομαι που μου το λέτε αυτό. Δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι αυτό αποτελούσε πρόβλημα και χαίρομαι που έχω την ευκαιρία να δουλέψω πάνω σε αυτό”. Και πείτε στον προϊστάμενό σας τι σκοπεύετε να κάνετε “Θα διαθέσω χρόνο για να σκεφτώ και να βρω τρόπο να επιλύσω αυτά τα ζητήματα”.

Διάβασε ακόμα:

H παγίδα της ευγνωμοσύνης

Βασικές αρχές του ανθρώπινου δυναμικού για την αφοσίωση των εργαζομένων

Η τεχνική του να αγνοείς και η σχέση της με την ευτυχία