Ενώ όλοι γνωρίζουν ότι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ μπορεί να έχει θανατηφόρες συνέπειες, τα στατιστικά στοιχεία για την αποστολή μηνυμάτων κατά την οδήγηση δείχνουν ότι αυτή η πολύ συνηθισμένη πρακτική είναι ακόμη πιο θανατηφόρα. 

Η αποστολή μηνυμάτων κατά την οδήγηση προκαλεί απόσπαση της προσοχής. Γενικά, το 9% όλων των θανάτων σε αυτοκινητιστικά ατυχήματα συνδέεται με την απόσπαση της προσοχής. Το γραπτό μήνυμα αφαιρεί την κύρια εστίασή σας από την οδήγηση στην αποστολή του μηνύματος. Η αποστολή γραπτών μηνυμάτων συνεπάγεται μια σειρά από πράγματα που σας αποσπούν την προσοχή από τον δρόμο, όπως το να αποσπάτε τα μάτια σας από τον δρόμο για να ξεκλειδώσετε το τηλέφωνό σας, να κρατάτε την προσοχή σας μακριά από την οδήγηση καθώς προσπαθείτε να διαβάσετε και να κατανοήσετε τα μηνύματα που λαμβάνετε ώστε να μπορέσετε να απαντήσετε. Η αποστολή γραπτών μηνυμάτων απαιτεί να κρατάτε το τηλέφωνο ενώ πληκτρολογείτε, γεγονός που απομακρύνει τουλάχιστον το ένα χέρι από το τιμόνι.

Όλα αυτά ισοδυναμούν με την απόσπαση της προσοχής του οδηγού από τον δρόμο για σημαντικό χρονικό διάστημα, αναγκάζοντας τον οδηγό να αγνοήσει τις οδικές συνθήκες, τους άλλους οδηγούς, τους πεζούς, τα φώτα και τις πινακίδες σήμανσης.

Περίπου 5 δευτερόλεπτα είναι το ελάχιστο χρονικό διάστημα που χρειάζεται ένας οδηγός για να στείλει ένα μήνυμα, αφαιρώντας φυσικά την προσοχή του από τον δρόμο. Εάν ταξιδεύει με 80χλμ/ώρα, αυτό ισοδυναμεί με οδήγηση κατά μήκος ενός γηπέδου ποδοσφαίρου χωρίς να κοιτάζει το δρόμο.

Τα αποτελέσματα των ερευνών είναι ιδιαιτέρως ανησυχητικά καθώς καταδεικνύουν ότι η αποστολή μηνυμάτων αυξάνει την πιθανότητα ενός ατυχήματος έως και 23 φορές ποσοστό το οποίο αυξάνεται στους έφηβους οδηγούς οι οποίοι όταν στέλνουν μηνύματα περνούν το 10% του χρόνου εκτός της λωρίδας τους.

Και παρόλο που σχεδόν όλοι οι οδηγοί (σε ποσοστό 97%) συμφωνούν ότι η αποστολή μηνυμάτων είναι επικίνδυνη κατά την οδήγηση το 43% το κάνει ούτως ή άλλως. Πρόσφατες έρευνες μάλιστα διαπιστώνουν ότι οι γυναίκες είναι πιο πιθανό από τους άνδρες να χρησιμοποιήσουν το κινητό τους τηλέφωνο ενώ οδηγούν όχι μόνο για αποστολή μηνυμάτων αλλά και για να κάνουν αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα.

Είναι σημαντικό ότι σε όλες τις έρευνες για την οδήγηση και την τηλεφωνική ειπκοινωνία, υπάρχει ελάχιστη έως μηδαμινή διαφορά στην εξασθένιση μεταξύ των οδηγών που χρησιμοποιούν τηλέφωνα χωρίς ακουστικά και τηλέφωνα που κρατούνται στο χέρι. Επειδή είναι θέμα προσοχής (υπάρχει μόνο ελάχιστη επιπλέον απόσπαση της προσοχής όταν σηκώνετε ή κρατάτε ένα τηλέφωνο) δεν βοηθάει πραγματικά η χρήση συσκευής hands-free. 

Επιπλέον, οι ερευνητές που μελετούν την αποστολή γραπτών μηνυμάτων κατά την οδήγηση διαπιστώνουν ότι οι συμμετέχοντες παρατηρούν άλλους να οδηγούν απρόσεχτα ενώ χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο, αλλά αυτοί οι ίδιοι σπάνια συνειδητοποιούν ότι η δική τους οδηγική ικανότητα μειώνεται όταν χρησιμοποιούν το κινητό τηλέφωνο. Και παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει κανένα όφελος από την εξάσκηση (οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν τακτικά το κινητό τους τηλέφωνο κατά την οδήγηση δεν έχουν καλύτερες επιδόσεις σε μελέτες από εκείνους με λιγότερη εμπειρία), η πεποίθηση ότι διατηρούν τον έλεγχο είναι παγιωμένη. Αυτή η πεποίθηση είναι το ίδιο εσφαλμένη με την πεποίθηση που διατηρούν τρεις στους τέσσερις ανθρώπους οι οποίοι πιστεύουν ότι είναι οδηγοί άνω του μέσου όρου.

Η αποστολή μηνυμάτων κατά την οδήγηση είναι επικίνδυνη για τον καθένα. Ωστόσο, είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη όταν ο οδηγός που στέλνει μηνύματα οδηγεί επαγγελματικό όχημα. Τέτοια οχήματα τείνουν να είναι μεγαλύτερα, να ζυγίζουν περισσότερο και να προκαλούν περισσότερες καταστροφές ή τραυματισμούς όταν εμπλακούν σε σύγκρουση. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό οι οδηγοί επαγγελματικών οχημάτων να ακολουθούν απαρέγκλιτα τη νομοθεσία και να μην στέλνουν μηνύματα κατά την οδήγηση.

Διάβασε ακόμα:

Πώς το διαδίκτυο άλλαξε τον τρόπο που μαθαίνουμε

Ο ψηφιακός αναλφαβητισμός και οι συνέπειές του

Μήπως η «κλιματική αλλαγή» δεν ευθύνεται για τις πυρκαγιές;