Η επαγγελματική γευσιγνωσία αποτελεί έναν ιδιαίτερα απαιτητικό επαγγελματικό χώρο που διέπεται από τους δικούς του κανόνες και χαρακτηρίζεται από συγκεκριμένες απαιτήσεις. Η οπτική,  οσφρητική και γευστική εξέταση του υπό δοκιμή προϊόντος δεν αρκούν για ένα άρτιο αποτέλεσμα. Οι επαγγελματικές δεξιότητες που θα καθορίσουν πόσο επιτυχημένος είναι ένας επαγγελματίας γευσιγνώστης περιλαμβάνουν μία τελετουργία η οποία στηρίζεται στα ακόλουθα χαρακτηριστικά: 

Ανώτερη λειτουργία της γεύσης: κάποιοι άνθρωποι γεννιούνται με έντονη την αίσθηση της γεύσης αλλά και πάλι χρειάζεται εκπαίδευση για να μπορέσει κάποιος να διακρίνει τα πολλά στρώματα γεύσεων και να τα διαφοροποιήσει. Η επαγγελματική γευσιγνωσία δεν περιορίζεται όμως στην αίσθηση της γεύσης. Και οι υπόλοιπες αισθήσεις συμμετέχουν ισοδύναμα στη δοκιμή ενός νέου πιάτου ή ενός κρασιού. Η όραση, η όσφρηση η αφή ακόμα και η ακοή (π.χ. κατά το άνοιγμα του φελλού της σαμπάνιας) μπορούν να συνεισφέρουν στην αξιολόγηση ενός προϊόντος. 

Ορολογία. Η γεύση δεν αρκεί αν δεν μπορείτε να περιγράψετε το βίωμα της δοκιμής του προϊόντος. Η εκμάθηση του τρόπου περιγραφής των τροφίμων, των ποτών και των χαρακτηριστικών τους αποτελεί βασικό καθήκον του επαγγελματία γευσιγνώστη. Δεν αρκεί να αξιολογήσω ένα προϊόν ως νόστιμο, θα πρέπει να είμαι σε θέση να περιγράψω τι εννοώ π.χ. ένας καφές με ισορροπημένη γεύση από αφρικανικό χαρμάνι μέτριας οξύτητας που αναδύει τα αρώματα του γκρέιπφρουτ, της σταφίδας και πορτοκαλιού.   

Προπόνηση ουρανίσκου. Είτε δοκιμάζετε καραμέλες, σούπες ή εκλεκτά κρασιά, θα πρέπει να έχετε εκπαιδεύσει τον ουρανίσκο σας να αναγνωρίζει ποικίλες γεύσεις, να τις προσδιορίζει και τις συνδέει με την αισθητηριακή  μνήμη. Η εκπαίδευση αυτή διαρκεί τουλάχιστον  έξι μήνες και εξελίσσεται καθόλη τη διάρκεια της καριέρας του επαγγελματία γευσιγνώστη. 

Κατανόηση του συνεχώς μεταβαλλόμενου καταναλωτή. Ως επαγγελματίας δοκιμαστής, ξέρετε τι σας αρέσει – αλλά είναι επίσης σημαντικό να παραμείνετε σε επαφή με αυτό που απαιτούν οι καταναλωτές. Η γευστική παλέτα των ανθρώπων αλλάζει κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Πολλοί παράγοντες συμβάλλουν σε αυτήν  την αλλαγή. Προσμίξεις πολιτισμών, οικονομικές ανάγκες που οδηγούν στην καλλιέργεια νέων προϊόντων, διαιτολογικές οδηγίες κ.λπ. Γνωρίζοντας αυτές τις πληροφορίες, θα μπορείτε καλύτερα να προτείνετε αλλαγές σε συνταγές με βάση τη γεύση και τη ζήτηση των καταναλωτών.

Savoir vivre. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής ενός προϊόντος θα πρέπει να τηρούνται οι κανόνες ευγενείας έτσι ώστε ο παραγωγός του προϊόντος ή ο σεφ να μην αισθανθούν σε καμία φάση της διαδικασίας προσβεβλημένοι ή αδικημένοι. Ο επαγγελματίας γευσιγνώστης δεν πρέπει να ξεχνά ότι το προϊόν που βρίσκεται μπροστά του είναι αποτέλεσμα μόχθου και προσπάθειας. 

Η υψηλή βαθμολογία ενός προϊόντος μετά από επαγγελματική γευσιγνωσία μπορεί να το φέρει πιο κοντά στον καταναλωτή και να απογειώσει τις πωλήσεις του. Οι μεγαλύτερες εταιρείες τροφίμων παγκοσμίως προσλαμβάνουν επαγγελματίες γευσιγνώστες για να επιλέξουν τα καλύτερα προϊόντα και να ανταποκριθούν στον ολοένα αυξανόμενο ανταγωνισμό. Η αγάπη για τη δουλειά, η καλή εκπαίδευση και η συνεχής κατάρτιση θέτουν τις βάσεις για μία επιτυχημένη καριέρα στον χώρο.