Η διασπορά ψευδών φημών επηρεάζει ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις και θέτει σε κίνδυνο την αξοπιστία τους και την κερδοφορία τους.

Παρόλο που η διασπορά ψευδών φημών  ήταν ένα όπλο που χρησιμοποιείτο κατά κανόνα στην πολιτική, την τελευταία δεκαετία έχει πλέον γίνει κοινή τακτική και στον  κόσμο των επιχειρήσεων. Το πλήγμα στην εμπιστοσύνη του πελάτη, είναι ένα μέσο με το οποίο πραγματικά μπορεί κανείς να δημιουργήσει θραύσματα στην ευημερία μιας επιχείρησης, ακόμα και αν τα προϊόντά της και οι υπηρεσίες της είναι υψηλής ποιότητας. Ακόμα και οι φήμες είναι απολύτως ψευδείς, δημιουργούν ένα κλίμα αβεβαιότητας, που αναγκάζει τον πελάτη να σκεφτεί: κι αν είναι αλήθεια; Στη σημερινή εποχή, κατά την οποία η τεχνολογία μεταφέρει το μήνυμα με ασύλληπτα ταχείς ρυθμούς, ο κίνδυνος από τη διασπορά ψευδών φημών για μία επιχείρηση, είναι αξιοσημείωτος και απαιτεί τον έγκαιρο σχεδιασμό της αντιμετώπισής τους.

Σύμφωνα με μία αναφορά του BuzzFeed υπάρχουν  ιστότοποι που ειδικεύονται στη διασπορά ψευδων ειδήσεων, βοηθώντας τους χρήστες τους να δημιουργήσουν τη δική τους «ψευδή ιστορία» προσθέτοντας φωτογραφίες,και διασπείροντάς την εντός λεπτών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μόνο τον τελευταίο χρόνο, αυτοί οι ιστότοποι δημοσίευσαν, περισσότερα από 3.000 άρθρα τα οποία συγκέντρωσαν περισσότερες από 13 εκατομμύρια αλληλεπιδράσεις, μόνο στο Facebook.

Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε γαλουχηθεί με το ρητό «όπου υπάρχει καπνός, υπάρχει και φωτιά», οπότε είναι εύκολο να πέσουμε θύματα των ψευδών ειδήσεων, καθώς δεν συνειδητοποιούμε ότι στη σημερινή εποχή αυτό το ρητό ίσως να μην έχει την ίδια ισχύ που είχε παλαιότερα.

Σύμφωνα με τον J. Hemus, ο οποίος είναι επικοινωνιακός σύμβουλος για τη διαχείριση κρίσεων, είναι απαραίτητο για κάθε επιχείρηση να ακολουθεί 5 βήματα για να αποκρούσει τη διασπορά ψευδών ειδήσεων και να διατηρήσει τη φήμη της:

1. Υπολογισμός των συνεπειών: μην υποτιμάτε τις συνέπειες που μπορεί να προκαλέσει η πρώτη εμφάνιση της ψευδούς ειδήσεως. Χρειάζεται μία μικρή σπίθα για να ξεκινήσει μια μεγάλη φωτιά. Αξιολογήστε την ψευδή είδηση, με βάση τις συνέπειες που μπορεί να προκαλέσει. Υπάρχουν τρία κριτήρια πάνω στα οποία μπορείτε να βασιστείτε: το θέμα της είδησης (πόσο σοβαρό είναι;), τον αριθμό των δεκτών (πόσοι άνθρωποι σχολίασαν ή αλληλεπίδρασαν;), ποιοι ήταν οι άνθρωποι αυτοί (οι αλληλεπιδράσεις έγιναν από influencers, ειδικούς ή επώνυμους;)
2. Προετοιμάστε μία γρήγορη απάντηση: ο καλά προετοιμασμένος άνθρωπος είναι αυτός που θα μπορέσει να αντιμετωπίσει την κρίση. Ετοιμάστε το πλάνο αντίδρασή σας πριν καν εμφανιστούν οι ψευδείς ειδήσεις, ώστε να μπορείτε να κινηθείτε άμεσα. Αναθέστε ρόλους στα μέλη της ομάδας σας, ώστε όλοι να ξέρουν τι να κάνουν σε ανάλογη περίπτωση. Θωρακίστε την επιχείρησή σας με τεχνολογικά μέσα τα οποία θα σας επιτρέψουν να αντιδράσετε άμεσα, χωρίς καθυστερήσεις. Επειδή όσο πιο γρήγορα αντιδράσετε τόσο μικρότερες θα είναι οι συνέπειες φροντίστε να παρακολουθείτε όλες τις ειδήσεις οι οποίες αναφέρουν την επωνυμία της επιχείρησής σας.
3. Αφηγηθείτε τη δική σας εκδοχή: αντεπιτεθείτε στις ψευδείς ειδήσεις, παραθέτοντας επιχειρήματα. Διαδώστε τη δική σας εκδοχή χρησιμοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και τα παραδοσιακά μέσα, όπως είναι ο έντυπος τύπος ή το ραδιόφωνο.
4. Χρησιμοποιήστε τα δικά σας κανάλια ενημέρωσης: Ο ιστότοπος σας, τα δικά σας μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι το δικό σας όπλο. Ενημερώστε τα, αναφερόμενος,-η στην ψευδή είδηση, χωρίς να προσπαθήσετε να την αποκρύψετε. Δηλώστε γνώστης του γεγονότος και περιγράψτε τις κινήσεις που κάνατε για να αντικρούσετε τη διασπορά. Αν έχετε ακολουθήσει ένδικα μέσα, ενημερώστε και γι αυτή τη διαδικασία.

5. Στηριχτείτε στους δικούς σας ανθρώπους: ενημερώστε τους δικούς σας ανθρώπους διά ζώσης ή έστω μέσω του εσωτερικού σας δικτύου επικοινωνίας, έτσι ώστε να ακούσουν την αλήθεια για το τι πραγματικά συμβαίνει από εσάς. Οι υπάλληλοι σας είναι οι μεγαλύτεροι σας σύμμαχοι σε τέτοιες περιπτώσεις γι΄αυτό η ενημέρωσή τους πρέπει να είναι το πρώτο και πιο βασικό μέλημα. Στη συνέχεια οι ίδιοι θα είναι οι καλύτεροι υποστηρικτές σας, καθώς θα μεταδώσουν το μήνυμά σας σε φίλους και γνωστούς κι έτσι με τη σειρά τους θα μεταφέρουν το αληθές μήνυμα.