Στον χώρο εργασίας, η τοξική θετικότητα μπορεί να είναι ιδιαίτερα επιβλαβής. Στη χειρότερη εκδοχή της μπορεί να μειώσει την εμπιστοσύνη, να επηρεάσει αρνητικά τη δέσμευση και την παραγωγικότητα και να βλάψει την εταιρική κουλτούρα. Η υπέρμετρη θετικότητα οδηγεί σε δυσπιστία των εργαζομένων, μείωση του ηθικού και αύξηση του κύκλου εργασιών. Οι εταιρικές κουλτούρες που βασίζονται στην υπερβολική θετικότητα μπορεί να δημιουργήσουν ένα πλαίσιο δυσπιστίας, να ενισχύσουν ενοχικά συναισθήματα ή να περιορίσουν την ανταλλαγή ιδεών και εποικοδομητικής κριτικής. 

Τα σημάδια της τοξικής θετικότητας στον εργασιακό χώρο περιλαμβάνουν την υπερεκτίμηση της θετικότητας, προβλήματα που δεν αντιμετωπίζονται και μια γενική πίεση να είναι κανείς ευτυχισμένος, ακόμη και αν υπάρχουν δυσκολίες. Αυτό συμβαίνει καθώς αυτή η μορφή θετικότητας περιλαμβάνει την απόρριψη των αρνητικών συναισθημάτων και την ανταπόκριση στην αγωνία με ψευδείς διαβεβαιώσεις και όχι με ενσυναίσθηση. Βασίζεται στην πεποίθηση ότι ανεξάρτητα από το πόσο δύσκολη είναι μια κατάσταση, οι άνθρωποι οφείλουν να διατηρούν μια θετική νοοτροπία. Αυτό μπορεί να προάγει αποφυγή των προβλημάτων έναντι της επίλυσης, αίσθημα ενοχής για συναισθήματα όπως η θλίψη, ο θυμός ή η απογοήτευση, στωική στάση στα επώδυνα συναισθήματα ή μειωμένη αίσθηση κοινωνικής αποδοχής σε περιόδους κρίσης. Μακροπρόθεσμα, η αποφυγή ή η καταπίεση της συναισθηματικής δυσφορίας οδηγεί σε αυξημένο άγχος, κατάθλιψη και συνολική επιδείνωση της ψυχικής υγείας

Η τοξική θετικότητα στερεί από τους ανθρώπους την αυθεντική υποστήριξη που χρειάζονται για να αντιμετωπίσουν κάτι δύσκολο που τους συμβαίνει. Παρότι οι υπερβολικά αισιόδοξες δηλώσεις είναι συχνά καλοπροαίρετες, η τοξική θετικότητα λειτουργεί ως μηχανισμός αποφυγής. Μας στερεί στην πραγματικότητα την ικανότητα να αποδεχτούμε τα αρνητικά και δύσκολα συναισθήματα που πιθανόν χρειάζεται να επεξεργαστούμε για να οδηγηθούμε στην βαθύτερη κατανόηση και προσωπική εξέλιξη. Η υγιής θετικότητα αναγνωρίζει τα αυθεντικά συναισθήματα.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φαίνεται να λειτουργούν συχνά προς αυτήν κατεύθυνση, ενισχύοντας την προώθηση της θετικής τοξικότητας. Η συχνή επαφή με ένα μη ρεαλιστικό περιεχόμενο αναρτήσεων από την καθημερινότητα άλλων ανθρώπων είναι συχνά δηλωτική. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δίνουν την εντύπωση ότι όλοι αντιμετωπίζουν τις δύσκολες στιγμές με ένα εξαιρετικά αποδοτικό τρόπο – κάτι που μπορεί να μην ισχύει στην πραγματικότητα -, κι αυτό μπορεί να καλλιεργεί μια αίσθηση μοναξιάς, αμηχανίας ή ντροπής.

• Επιτρέψτε τη συζήτηση αρνητικών πραγμάτων και στη συνέχεια συνεχίστε με διάλογο για λύσεις. 

• Μερικές φορές δεν υπάρχουν απαντήσεις και η πιο κατάλληλη απάντηση είναι μόνο η ειλικρίνεια, π.χ. «Δεν ξέρω, αλλά ελπίζω ότι μπορούμε να βρούμε μια λύση μαζί».

• Ακούστε και επικυρώστε το πώς αισθάνονται οι άλλοι – ακόμη κι όταν αυτό είναι διαφορετικό από το πώς αισθάνεστε εσείς. Ο καθένας έχει δικαίωμα στα δικά του συναισθήματα.

• Δοκιμάστε εναλλακτικούς τρόπους εξωτερίκευσης των συναισθημάτων σας. Ξεκινήστε να γράφετε ένα ημερολόγιο ή μιλήστε με έναν φίλο που εμπιστεύεστε. Συνήθως, η ένταση των αρνητικών συναισθημάτων μειώνεται όταν αυτά  αποτυπώνονται με λέξεις.

• Δώστε χώρο στην αυτοσυμπόνια, η οποία είναι ζωτικής σημασίας για την ψυχική μας υγεία.

Διάβασε ακόμα:

Η προσωπικότητα και η Θεωρία των Πέντε Μεγάλων Παραγόντων

Πώς ο διαλογισμός μας βοηθά να κάνουμε λιγότερα λάθη;

Η ανοχή στην απογοήτευση