Πολλοί ασχολούνται με τη συλλογή αυτοκινήτων. Ένα παλιό σπορ αυτοκίνητο ή ένα roadster έχει πάντα περίοπτη θέση στο γκαράζ. Ένα καλοδιατηρημένο vintage VW Beetle κοστίζει λιγότερο από $20K και μπορεί να πουληθεί με ένα μικρό κέρδος. Τι γίνεται όμως με τα συλλεκτικά που κοστίζουν εκατομμύρια; Δεν είναι για όλους, αλλά οι πλούσιοι τα αξιοποιούν για να εμπλουτίσουν τα χαρτοφυλάκιά τους, να αποκομίσουν κέρδη και ακόμη και για να τα οδηγούν περιστασιακά. Τα περισσότερα αυτοκίνητα χάνουν αξία αμέσως μετά την αγορά τους από την αντιπροσωπεία, αλλά τα κλασσικά αυτοκίνητα αποκτούν αξία με την πάροδο του χρόνου, λόγω σπανιότητας, απόδοσης ή ειδικών χαρακτηριστικών. Τα κλασσικά αυτοκίνητα αποκτούν αξία περισσότερο από άλλα συλλεκτικά αντικείμενα, παρά το γεγονός ότι έχουν υψηλά κόστη συντήρησης και αποθήκευσης. Ορισμένα κλασσικά αυτοκίνητα φτάνουν να εκτιμώνται σε αρκετά εκατομμύρια δολλάρια.


Τα τελευταία χρόνια, η αγορά κλασσικών αυτοκινήτων αποδίδει «χρηματιστηριακά» καλύτερα από άλλα συλλεκτικά αντικείμενα. Το Historic Automobile Group International (HAGI) ελέγχει την αγορά συλλεκτικών αυτοκινήτων με τον HAGI Top Index, ο οποίος παρακολουθεί vintage συλλεκτικά αυτοκίνητα όπως PorscheFerrariBugatti, Alfa Romeo και άλλες μάρκες. Ο δείκτης αυξήθηκε το 2019 33,78% και πάνω από 500% τα προηγηθέντα 10 χρόνια χάρη στην αύξηση του παγκόσμιου πλούτου. Ο S&P500 σημείωσε άνοδο 30,5% την ίδια περίοδο.


Στην κορυφή της αγοράς κλασσικών αυτοκινήτων (>$1Μ) βρίσκονται σχετικά άγνωστες παλαιότερες μάρκες όπως Hispano-Suiza και Delahaye, καθώς και γνωστά ονόματα όπως Rolls-Royce, Mercedes και Jaguar. Ακόμη και μάρκες που δεν φημίζονται για εξωτικά οχήματα μπορεί να γίνουν συλλεκτικά: το 2000GT της Toyota πιάνει σε δημοπρασία >$1Μ. Ένα Packard Twelve 1108 Dietrich του 1934 πουλήθηκε $3.6Μ και το 1998 μια McLaren F1 πουλήθηκε $13.7Μ.

1934 Packard Twelve 1108 Dietrich sport sedan


Αυτοκίνητα με ιστορική αξία –αυτά που είχαν επαναστατική νέα τεχνολογία και ανέβασαν τα στάνταρ της εποχής– μπορούν να γίνουν συλλεκτικά, ειδικά αν είναι σπάνια και όμορφα. Εάν έχουν συμμετάσχει σε αγώνες αυξάνουν τη γοητεία τους, όπως και εάν συνδέονται με έναν διάσημο σχεδιαστή, ή κατασκευαστή όπως ο Raymond Loewy ή ο Carroll Shelby. Εάν ήταν στην κατοχή μιας διασημότητας τότε η τιμή εκτινάσσεται, ειδικά εάν ο διάσημος αγαπούσε τα αυτοκίνητα, όπως ο Steve McQueen, ο Paul Newman ή ο James Garner. Τα πιο ακριβά συλλεκτικά αυτοκίνητα συνδυάζουν αυτά τα χαρακτηριστικά. Η αγορά κλασσικών αυτοκινήτων μοιάζει με την αγορά έργων τέχνης. Είναι μια επένδυση που απολαμβάνετε αισθητικά και μπορεί επίσης να παρέχει συναλλαγματική αντιστάθμιση, καθώς τα οχήματα μπορούν να μεταφερθούν σε χώρες με ευνοϊκές ισοτιμίες και φορολόγηση.

Ο Raymond Loewy σχεδιάζει


Ακριβώς όπως οι περισσότερες επενδύσεις ενέχουν κινδύνους, το ίδιο ισχύει και με την κατοχή κλασσικών αυτοκινήτων. Είναι ένα περιουσιακό στοιχείο για το οποίο πληρώνουμε φόρο εάν πουληθεί με κέρδος. Η αποκατάσταση ενός αυτοκινήτου εκατομμυρίων που είναι σε κακή κατάσταση με γνήσια ανταλλακτικά, βαφές και αμάξωμα κοστίζει πολύ. Επίσης υπάρχουν κόστη συντήρησης, έξοδα αποθήκευσης και ασφάλιση. Τα κέρδη από την τελική πώληση του αυτοκινήτου θα επιβαρυνθούν με προμήθειες, έξοδα συναλλαγής και κόστη μεταφοράς.
Το να αγοράσει κανείς ένα καινούργιο αυτοκίνητο πιστεύοντας ότι θα γίνει κάποτε συλλεκτικό είναι παρακινδυνευμένο. Σίγουρα, μπορεί κάποιος να σταθεί τυχερός, αλλά πιθανότατα δεν θα μπορέσετε να αγοράσετε ένα φτηνό αυτοκίνητο και να περιμένετε ότι θα αξίζει εκατομμύρια σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Η ίδια αβεβαιότητα ισχύει για τα οχήματα υψηλών προδιαγραφών. Το 1974, η Ferrari πούλησε το Dino 246GT $14K και το 308 GT4 Dino $22K. Τώρα, η τιμή ενός 308 GT4 είναι $49K και ενός 246GT είναι $417K!!

Ferrari Dino 246GT


Ποια είναι άραγε τα απόλυτα συλλεκτικά αυτοκίνητα; Δύσκολη ερώτηση. Τα γούστα αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου, οι ιδιωτικές πωλήσεις δύσκολα τεκμηριώνονται και οι πλούσιοι συλλέκτες επικεντρώνονται σε εξαιρετικά σπάνια αυτοκίνητα με διαφορετική ιστορία. Πολύ λίγες πωλήσεις ξεπερνούν τα $25Μ. Ο οίκος δημοπρασιών Bonhams πούλησε το 2014 ένα Ferrari 250GTO του 1962 που οδηγούσε ο θρυλικός Stirling Moss $38.1Μ, η υψηλότερη επιβεβαιωμένη τιμή για ένα αυτοκίνητο. Το 2010, το Μουσείο Αυτοκινήτου Mullin αγόρασε ένα από τα τέσσερα πανέμορφα Bugatti 57SC Atlantic που κατασκευάστηκαν ποτέ για $35Μ. Το 2013 μία Mercedes W196 Silver Arrow του 1954 πουλήθηκε σε δημοπρασία $29.7Μ. 

Η Ferrari 250GTO που κατασκευάστηκε για τον Stirling Moss και πωλήθηκε $38.1Μ


Η συλλογή αυτοκινήτων υψηλών προδιαγραφών είναι μια σημαντική επένδυση με υψηλό κόστος. Οι προτιμήσεις και τα οικονομικά αλλάζουν, οπότε απαιτείται προσεκτική επιλογή, γνώση των δυνητικών αγοραστών και των παραγόντων της αγοράς και αποφυγή αγοράς σε φάση χρηματιστηριακής φούσκας. Ένα άριστης ποιότητας, καλοδιατηρημένο, κλασσικό κομμάτι θα είναι πάντα εμπορεύσιμο.