Οι παραδοσιακές καριέρες, καλωσορίζουν πλέον νέα και λιγότερο συνηθισμένα μοντέλα στις τάξεις τους. Οι καριέρες που κρατούσαν 40 χρόνια μέχρι την συνταξιοδότηση πλέον αφορούν πολύ λίγους. Στη σημερινή εποχή παρατηρείται ολοένα και συχνότερα το φαινόμενο του “job hopping” η αλλαγή δηλαδή της εργασίας ανά μικρά χρονικά διαστήματα. Σε κάποιες εταιρίες το “job hopping” θεωρείται μάλιστα προσόν στο βιογραφικό κάποιου γιατί δηλώνει ότι ο εργαζόμενος δεν εφησυχάζει και αναζητά διαρκώς νέες προκλήσεις.

Η μέση διάρκεια της απασχόλησης συρρικνώνεται από το 2010 μετά τη μεγάλη οικονομική κρίση, τις απολύσεις και τις περικοπές μισθών και η στρατηγική μετακίνηση στην αγορά εργασίας έγινε πιο συνηθισμένη. Οι εργαζόμενοι άρχισαν να αναπτύσσουν μία καινούργια νοοτροπία η οποία εξελίσσεται: αντί να εξαρτώνται από έναν εργοδότη άρχισαν να διαχειρίζονται ενεργά τη δική τους καριέρα: μετακινούνταν μεταξύ εταιρειών ανάλογα με τις ανάγκες τους για να εξελιχθούν, να αποκτήσουν νέες δεξιότητες ή να αναζητήσουν νέες ευκαιρίες.

Η ανάγκη για αλλαγή εργασίας μπορεί να οφείλεται και σε άλλους λόγους όπως το επιζήμιο εργασιακό περιβάλλον, οι περιορισμένες δυνατότητες εξέλιξης, η βαρετή φύση του αντικειμένου της εργασίας ή ακόμα και στην αυτοαμφισβήτηση, αν δηλαδή η καριέρα που επιλέξατε σας κάνει ευτυχισμένους ή όχι. 

Η πραγματικότητα είναι ότι δεν είναι υποχρεωτικό η καριέρα που επιλέξαμε στην πρώιμη ενήλικη ζωή μας να μας ικανοποιεί καθώς μεγαλώνουμε. Συνεχίζουμε να εξελισσόμαστε συναισθηματικά και πνευματικά, οπότε είναι λογικό να αλλάζουν και τα ενδιαφέροντα και οι ανάγκες μας. Συχνά μετά από αρκετά χρόνια καριέρας έχουμε ωριμάσει αρκετά για να αναγνωρίσουμε ότι η επιλογή εργασίας δεν μας ικανοποιεί πλέον και κάτι πρέπει να αλλάξει. 

Φυσικά, προκειμένου κάποιος να μετακινηθεί, χρειάζεται να πληρούνται κάποιες προϋποθέσεις: να υπάρχει οικονομικό ή άλλο όφελος, να υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις και ο εργαζόμενος να έχει μία προσωπικότητα που επιτρέπει το ρίσκο.

Στην Ελλάδα λόγω ελλείψεως θέσεων εργασίας οι περισσότεροι διεκδικούν την αναβάθμιση της καριέρας τους στο εξωτερικό, στις άλλες χώρες όμως το “job hopping” είναι πλέον συχνό εντός των συνόρων. Με την εξέλιξη της τεχνολογίας το φαινόμενο γίνεται ακόμα πιο εύκολο και στους επαγγελματίες που δουλεύουν στον κλάδο δεν είναι ασυνήθιστο να αλλάζουν εργοδότη ανά δύο χρόνια διεκδικώντας καλύτερες συνθήκες εργασίας. Η πανδημία έβαλε και αυτή το λιθαράκι της, με την τηλεργασία να διευκολύνει ακόμα περισσότερο την αλλαγή εργασιακού περιβάλλοντος. 

Οι νεότεροι εργαζόμενοι που βρίσκονται στην αρχή της επαγγελματικής τους πορείας έχουν συχνά το μεγαλύτερο περιθώριο για “jobhopping”  με επίσης τη μεγαλύτερη πιθανή απόδοση. Για τους ωριμότερους επαγγελματίες οι προκλήσεις που επιφέρει η αλλαγή εργασίας μπορεί να είναι απωθητικές. 

Το φαινόμενο αποτελεί μεγάλη πρόκληση για τις εταιρίες που επενδύουν στην αφοσίωση του εργατικού τους δυναμικού. Για να αντιμετωπίσουν λοιπόν τις σύγχρονες προκλήσεις πρέπει να εστιάσουν ακόμα περισσότερο στην μετάδοση του οράματος της επιχείρησης και στη δημιουργία κατάλληλων συνθηκών ώστε οι υπάλληλοι να ευημερούν και να εξελίσσονται.

Διάβασε ακόμα:

Το φαινόμενο της απλής έκθεσης

Επιστροφή στην εργασία χωρίς άγχος μετά από διακοπές

Βασικές αρχές της ψυχολογίας της τιμολόγησης κατά την περίοδο των εκπτώσεων