Μία σημαντική παράμετρος που κατέχει τον πολυτιμότερο ρόλο στην Ψυχολογία του Marketing είναι αυτή που έχει να κάνει με το χρώμα.

Η επιρροή του χρώματος στη διαφήμιση

Μία σημαντική παράμετρος που κατέχει τον πολυτιμότερο ρόλο στην Ψυχολογία του Marketing είναι αυτή που έχει να κάνει με το χρώμα. Έρευνες έχουν δείξει πως το 90% των περιπτώσεων των καταναλωτών παίρνουν αγοραστικές αποφάσεις σύμφωνα με το χρώμα. Επίσης, έχει παρατηρηθεί πως οι μεγάλες εταιρείες έχουν χαρακτηριστικά χρώματα στο λογότυπο τους, τα οποία και απομνημονεύονται από τους καταναλωτές. Γι’ αυτό, αν και το χρώμα φαίνεται να αποτελεί μια λεπτομέρεια, όποιος ασχολείται με το marketing είναι καλό να γνωρίζει την ερμηνεία του κάθε χρώματος, καθώς η ψυχολογία των χρωμάτων έχει ουσιώδη σημασία για τις επιχειρήσεις. Ανάλογα με το τι μήνυμα λοιπόν θέλουμε να δώσουμε στους καταναλωτές, επιλέγουμε να χρησιμοποιούμε και το κατάλληλο χρώμα:

Το πράσινο

Είναι το χρώμα που συνδέεται με την ηρεμία και τη φύση. Αντιπροσωπεύει τη γαλήνη, την αρμονία, την υγεία, την ελπίδα, την ειρήνη όπως και το χρήμα, τον εγωισμό, την οκνηρία. Χρησιμοποιείται κυρίως από επιχειρήσεις που έχουν σχέση με τα χρήματα ή την υγεία. Επιπλέον, είναι το χρώμα που παραπέμπει στην ανακύκλωση. Γνωστοί εκπρόσωποι του πράσινου χρώματος είναι: BP, Castrol, Android, Spotify, Starbucks, Monster, Land Rover, Jaguar, SKODA, Holiday Inn, XBOX, Animal Planet, Lacoste, Tic Tac, Heineken, nVIDIA.

To κίτρινο

Είναι το χρώμα που ταυτίζεται με την ενέργεια και τον ήλιο. Ως χρώμα το κίτρινο προδιαθέτει τη ζωτικότητα, την ευτυχία, τη ζεστασιά, την θετικότητα αλλά και την περιέργεια, την δειλία και την επιθετικότητα. Συχνά χρησιμοποιείται από εταιρείες πληροφοριών όπως ο χρυσός οδηγός διότι εμπνέει τη γνώση. Εταιρείες που το έχουν επιλέξει στο λογότυπό τους είναι οι: IKEA, Nikon, Golden Pages, CAT, Mc Donald’s (το χαρακτηριστικό Μ), Ferrari(στο λογότυπο), Chevrolet, Shell, National Geographic, IMDb. Στον τομέα του Marketing το κίτρινο φαίνεται να αντιπροσωπεύει και τη νεότητα και συνήθως επιλέγεται για να τραβάει την προσοχή αυτών που κοιτάζουν βιτρίνες. Επειδή είναι έντονο χρώμα μία από τις χρήσεις του είναι και να ‘προειδοποιεί’, για αυτό και επιλέγεται και για πινακίδες στους δρόμους.

Το κόκκινο

Το κόκκινο είναι ένα από τα τρία βασικά χρώματα. Είναι το χρώμα του αίματος και της φωτιάς, αυξάνει τους χτύπους της καρδιάς και δηλώνει ένταση, κίνδυνο, ταχύτητα, επιθετικότητα, πάθος, δύναμη, ενεργητικότητα, ενθουσιασμό. Επίσης, χρησιμοποιείται για να δηλώσει πως κάποιο κατάστημα έχει εκπτώσεις αφού σαν χρώμα ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα. Συχνά χρησιμοποιείται από εστιατόρια ή αλυσίδες καταστημάτων φαγητού γιατί μία ακόμη ιδιότητά του είναι να διεγείρει την αίσθηση της πείνας. Γνωστές εταιρείες που το έχουν επιλέξει ως λογότυπο και ως συχνό χρώμα στις διαφημίσεις τους είναι οι: Coca – cola, Red Bull, Mc Donald’s, Kellogg’s, Lay’s, Netflix, CNN, Lego, Nintendo, Toyota, Ferrari, YouTube, Pinterest, Vodafone.

To μπλε

Είναι το δεύτερο βασικό χρώμα και παραπέμπει στη θάλασσα και τον ουρανό. Συνδέεται με την ηρεμία και την ασφάλεια, εμπνέει την εμπιστοσύνη, τη σιγουριά και την αξιοπιστία. Είναι το χρώμα που επιλέγουν αρκετές εταιρείες για να έχουν στα γραφεία τους επειδή αυξάνει την παραγωγικότητα ενώ αρκετοί υποψήφιοι για συνέντευξη το διαλέγουν για τα ρούχα τους αφού αποπνέει εμπιστοσύνη. Εταιρείες που το έχουν επιλέξει ως βασικό τους χρώμα είναι οι: Samsung, Ford, NASA, DELL, Hewlett Packard, General Electrics, Oral-B, Oreo, Facebook, Twitter, Skype, Linkedin.

Το μωβ

Το μωβ έχει ταυτιστεί με την πολυτέλεια και τη σοφία. Εμπνέει τη δύναμη, τα πλούτη, την εξουσία, την αριστοκρατία, τη φαντασία, τον ρομαντισμό όπως και το μυστήριο. Το επέλεγαν από τα αρχαία χρόνια μέχρι και σήμερα οι βασιλείς και οι ιερείς. Συχνά επιλέγεται από το Marketing για προϊόντα ομορφιάς και αντιγήρανσης, ενώ ορισμένες από τις εταιρείες που το έχουν διαλέξει είναι οι: T-Mobile, LG, Motorola, YAHOO!, Barbie, Syfy, BBC, TACO BELL, Hallmark, Milka, FedEx.

To πορτοκαλί

Το πορτοκαλί χρώμα συνδέεται με τη χαρά. Έχει τη δυνατότητα να εμπνέει τη νεανικότητα, τη δημιουργικότητα, τον ενθουσιασμό, τη σιγουριά, την αποφασιστικότητα και την ανεξαρτησία. Είναι αποτέλεσμα την ένωσης του κίτρινου και του κόκκινου κι έχει πάρει τα χαρακτηριστικά και των δύο χρωμάτων. Στο Marketing επιλέγεται ώστε οι καταναλωτές να παίρνουν γρήγορα αποφάσεις και να το εμπιστεύονται. Μερικές από τις εταιρείες που το χρησιμοποιούν είναι οι: Fanta, Mozilla, Amazon, Blogger, Nickelodeon, VlcPlayer, Harley-Davidson, Walkman, Shell, Soundcloud, TNT, FOX, ING.

Το καφέ

Κάποιες από τις εταιρείες που το έχουν προτιμήσει είναι οι εξής: UPS, PANTENE PRO-V, LUX, m & m’s, Louis Vuitton, Nespresso. Το καφέ έχει παρόμοια χαρακτηριστικά με το μπλε, συμβολίζει τη γη και το ξύλο, έχει συνδεθεί με την ηρεμία, τη σταθερότητα, την απλότητα, τη σοβαρότητα, την ευφυΐα, την χρησιμότητα και την τραχύτητα. Συχνά το επιλέγουν οι επιχειρήσεις για να τονίσουν τη σοβαρότητά τους και να υπονοήσουν μία νότα συντηρητισμού και εμπιστοσύνης που είναι πιο εύκολο να εμπιστευτεί ο καταναλωτής.

Το μαύρο

Το μαύρο ταυτίζεται με την επισημότητα και το μυστήριο. Είναι χρώμα που εμπνέει την εξουσία, την τόλμη, τη σοφία, το μυστήριο, τη σοβαρότητα και την πολυτέλεια. Μερικές από τις εταιρείες που έχουν επιλέξει το μαύρο είναι οι: Blackberry, Apple,Chanel, Tiffany & CO, Yves Saint Laurent, Cartoon Network, The Telegraph, Mercedes Benz, Honda, Nike, adidas, PUMA, WWF, HBO, Wikipedia. Μπορεί να συμβολίζει τον κίνδυνο και το κακό αλλά το εμπιστεύονται όλοι. Το μαύρο είναι το πιο κλασικό χρώμα που μπορούν να επιλέξουν οι Marketers για οποιονδήποτε σκοπό και να έχουν εξίσου επιτυχή αποτελέσματα.

Επιχειρηματικότητα