Οι φυσικές καταστροφές αποτελούν μια κατηγορία τραυματικών εμπειριών. Κατά συνέπεια, δεν είναι αφύσικο ή ασυνήθιστο να βιώνει κανείς συμπτώματα που μοιάζουν με μετα-τραυματική διαταραχή του στρες (PTSD). Η αυξημένη σεισμική δραστηριότητα επιβαρύνει συναισθηματικά τους ανθρώπους και ενισχύει το αίσθημα φόβου που μπορεί να αναπτύξουν για τους πιθανούς σεισμούς.

Ως σεισμοφοβία ορίζεται ο ακραίος συχνά παράλογος φόβος για τους σεισμούς. Σε κάποιο βαθμό όλοι φοβόμαστε τους σεισμούς, τις φυσικές καταστροφές πάνω στις οποίες δεν έχει κανείς κάποιον έλεγχο. Στην περίπτωση όμως των ανθρώπων με ακραία σεισμοφοβία, ο φόβος παρεμβαίνει στην καθημερινή τους ζωή και θέτει σε κίνδυνο ακόμη και τις σχέσεις τους. Πολλοί άνθρωποι με σεισμοφοβία συχνά έχουν κι άλλες φοβίες, όπως η αγοραφοβία (ο φόβος ότι δεν θα μπορέσουν να ξεφύγουν σε μέρη που έχει πολύ κόσμο), η θανατοφοβία (ο φόβος του θανάτου), ή ακόμη και ο φόβος ότι θα παγιδευτούν ή θα θαφτούν ζωντανοί (ταφιοφοβία). Οι άνθρωποι που ζουν σε σεισμογενείς περιοχές έχουν περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν τη σεισμοφοβία.

Η σεισμοφοβία μπορεί να εκδηλώνεται με διαφορετικά συμπτώματα, όπως:

-Αίσθημα παλμών, γρήγορη ή κοφτή αναπνοή (υπεραερισμός).

-Έντονη επιθυμία για διαφυγή

-Το άτομο που τη βιώνει μπορεί ακόμη και να κλάψει ή να ουρλιάξει στη σκέψη ενός σεισμού

-Ξηροστομία, ζάλη, γαστρεντερικές διαταραχές, ναυτία, πονοκέφαλοι κ.λπ.

Όσοι έχουν σεισμοφοβία κάνουν ό,τι μπορούν για να σχεδιάσουν μια διαδρομή διαφυγής σε περίπτωση σεισμού.

Μπορεί κάποιος να φτάσει στο σημείο να ξοδέψει ακόμη και μεγάλα χρηματικά ποσά για να ασφαλίσει το σπίτι του, τα ντουλάπια, τις ηλεκτρικές σου συσκευές.

Η συμπεριφορά του ανθρώπου με σεισμοφοβία σε ορισμένες περιπτώσεις γίνεται ψυχαναγκαστική.

Πως μπορεί κάποιος να ξεπεράσει τη σεισμοφοβία;

Αυτό που προκαλεί τον τόσο έντονο φόβο, είναι το ότι δεν έχουμε κανέναν έλεγχο πάνω σε ένα φυσικό φαινόμενο, όπως είναι ο σεισμός. Άρα αυτό που θα μπορούσε να λειτουργήσει αντισταθμιστικά είναι η προετοιμασία. Είναι πολύ βοηθητικό το να ξέρετε τι θα κάνετε σε περίπτωση σεισμού. Μπορείτε για παράδειγμα να κάνετε ασκήσεις με τα μέλη της οικογένειάς σας κι αφού θα έχετε κάνει όλη αυτή την προετοιμασία, μπορείτε να πείτε στον εαυτό σας: “Έχω ήδη κάνει ό,τι μπορώ και δεν υπάρχει τίποτα άλλο που μπορώ να ελέγξω, πέρα από αυτό που έχω ήδη κάνει”.

Έτσι λοιπόν, η εκπαίδευση σχετικά με τους σεισμούς είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να ξεπεράσει κανείς τη σεισμοφοβία. Με το να υιοθετήσει κάποιους τρόπους, για να προστατεύσει το σπίτι και την οικογένειά του χωρίς να το παρακάνει, δηλαδή ένα πυροσβεστήρα, ένα κουτί πρώτων βοηθειών κ.λπ.

Ωστόσο, αν η φοβία παρεμβαίνει στην καθημερινή σας ζωή, μιλήστε με έναν επαγγελματία ψυχοθεραπευτή, ο οποίος μπορεί να σας συστήσει τρόπους και μέσα, για να αντιμετωπίσετε αυτό το άγχος. Η φαρμακευτική αγωγή μπορεί να συνταγογραφηθεί ως έσχατη λύση σε ακραίες περιπτώσεις. Οι τεχνικές αυτοβοήθειας, όπως η βαθιά αναπνοή και ο καθημερινός 10λεπτος διαλογισμός, μπορούν επίσης να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις κρίσεις άγχους. Πολλές σύγχρονες θεραπείες, όπως η γνωσιακή-συμπεριφορική θεραπεία, η υπνοθεραπεία, ο νευρογλωσσικός προγραμματισμός (NLP), μπορούν να βοηθήσουν να ξεπεραστεί η σεισμοφοβία φτάνοντας στις ρίζες της.

Διάβασε ακόμα:

Η τάση της “αθόρυβης παραίτησης”

Η θεωρία της εργασιακής προσαρμογής

Η επιρροή των ταξιδιών στην ψυχολογία μας