H καλλιέργεια της θετικής εργασιακής συμπεριφοράς είναι κομβικής σημασίας τόσο για την ατομική όσο και για την εργασιακή ευημερία. Περιλαμβάνει κάθε συμπεριφορά που συμβάλλει στην επιτυχή ολοκλήρωση των καθηκόντων, καθώς και στην αποτελεσματική αλληλεπίδραση με τους συναδέλφους, δηλαδή ενέργειες, στάσεις και συνήθειες που προάγουν ένα εποικοδομητικό και ευνοϊκό εργασιακό περιβάλλον. Είναι απαραίτητη για τη δημιουργία ενός παραγωγικού και επιτυχημένου εργασιακού κλίματος, καθώς συμβάλλει στην τόνωση του ηθικού, στην ενθάρρυνση της συνεργασίας, στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης. Σε ατομικό δε επίπεδο ενισχύει την προσωπική ανάπτυξη και τις προοπτικές επαγγελματικής σταδιοδρομίας.

Οι θετικές συμπεριφορές είναι ενέργειες που συμβάλλουν στη δημιουργία ενός πιο υγιούς και ευτυχισμένου εργασιακού περιβάλλοντος και έτσι επιτρέπουν και στους άλλους να εργάζονται αποτελεσματικότερα. Στον πυρήνα τους σχετίζεται με την καταβολή προσπάθειας και την ανάληψη της ευθύνης για την εργασία που πρέπει να ολοκληρωθεί. Μπορεί να περιλαμβάνουν ενέργειες όπως η επίδειξη σεβασμού προς τους συναδέλφους, η συνέπεια και η αξιοπιστία, η τήρηση των οδηγιών, η ενεργητικότητα, η ανάληψη πρωτοβουλιών, η δεκτικότητα στην ανατροφοδότηση. Περιλαμβάνουν επίσης την ειλικρίνεια και την αποτελεσματική επικοινωνία τόσο με τους συναδέλφους όσο και με τη διοίκηση. Είναι επομένως σημαντικό να διευκρινιστεί ότι προς αυτήν την κατεύθυνση, αυτό που μπορεί ενίοτε να θεωρείται κατάλληλο δεν αντιστοιχεί απαραίτητα σε μια θετική εργασιακή συμπεριφορά, για παράδειγμα οι κανόνες και οι κανονισμοί σε έναν εργασιακό χώρο, όπως η έγκαιρη προσέλευση ή η τήρηση του κώδικα ένδυσης κρίνονται ως κατάλληλες συμπεριφορές στον εργασιακό χώρο, αλλά δεν σημαίνει ότι ενισχύουν την ευημερία.  

Η θετική συμπεριφορά των εργαζομένων είναι εν μέρει το αποτέλεσμα της θέσπισης σαφών και ρεαλιστικών προσδοκιών από τα ανώτερα στελέχη, ώστε να μην επικρατεί χάος και αβεβαιότητα. Αναπόφευκτα, η ανώτατη διοίκηση μπορεί να αποτελέσει πρότυπο θετικών συμπεριφορών, καθώς οι εργαζόμενοι παρατηρούν και μιμούνται αυτές τις συμπεριφορές. Βέβαια πολυάριθμοι παράγοντες καθορίζουν τη συμπεριφορά ενός ατόμου στην εργασία, μεταξύ των οποίων η κουλτούρα του χώρου εργασίας, η ασφάλεια που αισθάνονται οι εργαζόμενοι στη θέση εργασίας και η προσωπικότητα του κάθε εργαζομένου. 

Οι συμπεριφορές στον χώρο εργασίας κάποιες φορές διαμορφώνονται μέσα από μικρές παρεξηγήσεις που μπορεί σταδιακά να οδηγήσουν σε ένα έντονα αρνητικό κλίμα. Η επίγνωση των αρνητικών και θετικών εργασιακών συμπεριφορών επιτρέπει στον κάθε εργαζόμενο να αναλάβει δράση προς την επιθυμητή κατεύθυνση, δηλαδή στο να ελαχιστοποιηθούν οι ενοχλητικές συμπεριφορές. Σε πρακτικό επίπεδο μικρές αλλαγές μπορούν να κάνουν τη διαφορά, π.χ. το να εκφράζει κάποιος την εκτίμηση και τη θετικότητά του με λεκτικά και μη λεκτικά μηνύματα  (π.χ. χαμόγελο, οπτική επαφή, ευχαριστίες και παρακαλώ).

Διάβασε ακόμα:

Το σύνδρομο του καλού στρατιώτη

Γιατί είναι σημαντικό να ενισχύεται η οργανωσιακή υπερηφάνεια;

Η σημασία της ενσυναίσθησης στην ηγεσία