Οι ρυθμοί της καθημερινότητάς μας είναι έντονοι και ακόμη περισσότερο στον εργασιακό χώρο, είναι ολοένα και πιο απαιτητικοί. Πολλές φορές οι ώρες και οι μέρες περνούν και εμείς δεν ζούμε πραγματικά τις στιγμές, ενεργούμε μηχανικάΠώς λένε τον τελευταίο συνεργάτη που γνωρίσατε; Ποιος συνάδελφος σας χαμογέλασε χθες; Τι σας έκανε να γελάσετε την τελευταία εβδομάδα στο γραφείο; Πότε νιώσατε ικανοποιημένος στη δουλειά σας τις τελευταίες μέρες;

  Άραγε μπορούμε να απαντήσουμε με ευκολία στις παραπάνω ερωτήσεις ή μάθαμε να ζούμε μηχανικά, σα να λειτουργούμε σε ένα αυτόματο πιλότο;Είμαστε σε μία συνάντηση και σκεφτόμαστε τι θα κάνουμε μετά, οδηγούμε και δεν έχουμε καταλάβει πότε φτάσαμε στον προορισμό μας, μπορεί να ξεχάσουμε την ίδια στιγμή τι ακούσαμε ή να κοιτάζουμε κάτι χωρίς να το βλέπουμε.

 Το mindfulness είναι το ακριβώς αντίθετο από τη μηχανική αυτοματοποίηση της ζωής μας καθώς σημαίνει ενσυνειδητότητα, δηλαδή το να ζούμε στο «εδώ και τώρα» ,το να ζούμε συνειδητά την κάθε στιγμή της ζωής μας.

 Μεγάλος αριθμός ερευνητικών δεδομένων δείχνει ότι πρακτικές mindfulness μειώνουν το άγχος, το φόβο, το stress, τον θυμό, την κατάθλιψη, την αϋπνία και αυξάνουν την αίσθηση της ευεξίας, την σωματική και πνευματική ενέργεια, την ικανότητα διαχείρισης του πόνου. Αυξάνουν την εστίαση και την προσοχή, βελτιώνουν τη μνήμη και τη συναισθηματική νοημοσύνη, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσουν την ενσυναίσθηση και τη συμπόνια. Επιπλέον φαίνεται ότι βελτιώνουν τις σχέσεις, την αποτελεσματικότητα στην εργασία, την ψυχική ανθεκτικότητα και ενδυναμώνουν το ανοσοποιητικό σύστημα.

 Ο όρος mindfulness, που προέρχεται από τον χώρο της θετικής ψυχολογίας, δεν θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητος και ανεκμετάλλευτος από την επιχειρησιακή και εργασιακή «κουλτούρα». Ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι στο εργασιακό περιβάλλον η ενσυνειδητότητα συνδέεται στενά με την καλύτερη λήψη αποφάσεων, την καλύτερη επικοινωνία, την αύξηση ικανοποίησης από την εργασία, τη βελτίωση της απόδοσης, την ικανότητα να διαχειρίζεται κάποιος πολλούς στόχους παράλληλα και την αύξηση της εργασιακής δέσμευσης.

Πώς θα αποκτήσουμε περισσότερη ενσυνειδητότητα;

  Το μυαλό μας αν το αφήσουμε ελεύθερο, περιπλανιέται μακριά από την παρούσα στιγμή. Για να έχουμε μεγάλη επιτυχία, αρκεί να δώσουμε την πλήρη προσοχή μας, πριν διαμορφώσουμε μία άποψη ή πριν αποφασίσουμε κάτι. Αρκεί να κατανοήσουμε ότι αυτό που συμβαίνει τώρα καθορίζει και αυτό που θα συμβεί αύριο.

«Όπου και να βρίσκεσαι, να είσαι ολοκληρωτικά εκεί», Eckhart Tolle

  Ξεκινάμε με το να θέτουμε την προσοχή μας σε καθημερινές απλές δραστηριότητες, όπως όταν τρώμε, όταν μιλάμε με κάποιον, όταν κάνουμε μπάνιο. Συνήθως αυτές τις απλές καθημερινές δραστηριότητες τις κάνουμε μηχανικά και το μυαλό μας βρίσκεται κάπου αλλού.

 Δεν επιδιώκουμε να ελέγξουμε, να σταματήσουμε ή να αλλάξουμε τις σκέψεις και τα συναισθήματα μας. Απλώς παρατηρούμε τις εμπειρίες μας, χωρίς να τις κρίνουμε. Γινόμαστε παρατηρητές των σκέψεων, των συναισθημάτων και των αισθήσεών μας, χωρίς να παγιδευόμαστε μέσα σε αυτές ή να παρασυρόμαστε. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να επιλέξουμε τον τρόπο συμπεριφοράς μας.

  Επικεντρώνουμε την προσοχή μας στο παρόν και σε αυτό που κάνουμε τώρα, χωρίς να αφήνουμε το μυαλό μας να σκέφτεται το παρελθόν ή το μέλλον.

  Φτάνουμε στη δουλειά μας με διαύγεια και ηρεμία. Ολοκληρώνουμε την κάθε μας εργασία όντας συγκεντρωμένοι.

   Όταν κάτι πηγαίνει στραβά, προσπαθούμε να αποβάλουμε τις τοξικές σκέψεις.

  Γενικότερα, οι πρακτικές mindfulness περιλαμβάνουν τη συνειδητή και σκόπιμη κατεύθυνση της προσοχής μας. Όταν ζούμε μηχανικά και αυτοματοποιημένα, η προσοχή μας χάνεται μέσα σε ένα ατελείωτο ειρμό σκέψεων οι οποίες πολλές φορές είναι αρνητικές ή τοξικές.

 Αντιθέτως, όταν προσέχουμε σκόπιμα μπορούμε να βγούμε έξω από αυτό τον ειρμό και να θέσουμε την προσοχή μας εκεί που εμείς επιλέγουμε. Είμαστε δηλαδή περισσότερο συνειδητοί. Ζούμε πιο συνειδητά.