Στην χώρα μας η έλλειψη οδηγικής παιδείας από την παιδική ηλικία και το κακό οδικό δίκτυο συμβάλλουν  στη διατήρηση των ατυχημάτων  σε υψηλά επίπεδα, κατατάσσοντας την Ελλάδα στις υψηλότερες θέσεις στην κατάταξη με τους θανάτους από τροχαία.  Συγκεκριμένα ο αριθμός των θυμάτων είναι πολύ υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όριο (51 θάνατοι) με 65 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων.

Παρόλο που η οδηγική συμπεριφορά μας μπορεί  να διαφέρει από ημέρα σε μέρα (ανάλογα με το πόσο κουρασμένοι, άυπνοι ή αναστατωμένοι είμαστε), σε γενικές γραμμές εξαρτάται από την προσωπικότητά μας. Σύμφωνα με τις έρευνες υπάρχουν οι εξής τύποι οδηγών: 

Ο αφηρημένος οδηγός

Αφαιρείται εύκολα, ονειροπολεί, κοιτάζει το τηλέφωνό του, αλλάζει συνεχώς τους σταθμούς στο ραδιόφωνο, ψάχνει για αντικείμενα στην τσάντα, κ.λπ. Αυτοί οι οδηγοί αποτελούν τη μεγαλύτερη απειλή στο δρόμο και υπερδιπλασιάζουν τον κίνδυνο ατυχήματος.

Λύση: Οι οδηγοί που αποσπώνται εύκολα θα πρέπει να κάνουν μία συνειδητή προσπάθεια για να μειώσουν τον αριθμό των περισπασμών κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Δεν αρκεί απλώς η μείωση της ταχύτητάς τους, για να απαντήσουν σε κάποιο μήνυμα στο τηλέφωνο, θα πρέπει να βάλουν το τηλ. σε λειτουργία πτήσης ή να απορρυθμίσουν τις ειδοποιήσεις.

Ο πιεσμένος οδηγός

Αυτός ο οδηγός συχνά επιταχύνει και αλλάζει λωρίδες σε μια προσπάθεια να φτάσει εκεί που πρέπει να είναι όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Πρόκειται για ένα επιθετικό στυλ οδήγησης που μπορεί οδηγήσει σε επικίνδυνες παραβάσεις και σοβαρές συνέπειες.

Λύση: Για αυτόν τον τύπο οδήγησης ευθύνεται η προβληματική διαχείριση του χρόνου. Κάποιες τεχνικές διαχείρισης χρόνου θα μειώσουν το άγχος στο δρόμο και την πιθανότητα ατυχήματος.

Ο συναισθηματικός οδηγός

Ο θυμός, η νευρικότητα, η θλίψη επηρεάζουν την οδηγική συμπεριφορά των συναισθηματικών οδηγών καθώς τα συναισθήματα επηρεάζουν την κριτική τους ικανότητα και  υπονομεύουν την ασφάλεια. Η οργή οδηγεί σε αντιπαραθέσεις με άλλους οδηγούς,  ο φόβος οδηγεί σε αδυναμία λήψης αποφάσεων, υπερβολική χρήση των φρένων ή οδήγηση κάτω από το όριο ταχύτητας, η θλίψη οδηγεί σε έλλειψη προσοχής και οι συναισθηματικοί οδηγοί καταλήγουν όμηροι των συναισθημάτων  τους. 

Λύση: Οι τεχνικές διαχείρισης άγχους και η διατήρηση του αυτοελέγχου μπορούν να βοηθήσουν τους συναισθηματικούς οδηγούς να ελέγχουν τα συναισθήματά τους και να μην αντιδρούν βάσει αυτών.

Ο νέος οδηγός

Συχνά νεαρός στην ηλικία είτε με υπερβολική αυτοπεποίθηση στις ικανότητές του είτε με μεγάλο φόβο για την οδήγηση. Στην πρώτη περίπτωση υπάρχει κίνδυνος παρορμητικών ελιγμών ή άγνοια επικίνδυνων ερεθισμάτων ενώ στη δεύτερη σπασμωδικές αντιδράσεις 

Λύση: Οι νέοι οδηγοί θα πρέπει αρχικά να οδηγούν μαζί με κάποιους περισσότερο έμπειρους έτσι ώστε να μεταφέρουν αυτά που έχουν μάθει στη σχολή οδηγών στην πραγματική οδήγηση υπό επίβλεψη.

Ο κουρασμένος οδηγός

Συνήθως είναι επαγγελματίας οδηγός και οδηγεί κάτω από δύσκολες συνθήκες (άγνωστοι δρόμοι, πολύωρη οδήγηση, οδήγηση τη νύχτα ή με βροχή). Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη το 19% των ατυχημάτων προκαλούνται εν μέρει από κούραση ή  υπνηλία.

Λύση: Σε μεγάλα ταξίδια πρέπει να προβλέπονται συχνά διαλείμματα, να διασφαλίζεται η ενυδάτωση του οδηγού και να μην ξεπερνιούνται ποτέ τα όρια αντοχής. 

Απλοί τρόποι βελτίωσης της οδήγησης:

Διαβάστε τις οδικές συνθήκες: Είναι σημαντικό να γνωρίζετε την κατάσταση του οδηγικού δικτύου κατά την οδήγηση. Πως είναι ο καιρός; Πώς είναι το έδαφος; Πώς είναι η κίνηση; Ποια είναι η επιτρεπόμενη ταχύτητα της κυκλοφορίας; 

Ακούστε το αυτοκίνητό σας: Εάν το αυτοκίνητο δυσκολεύεται να συμβαδίσει με το στυλ οδήγησης του οδηγού (το αυτοκίνητο είναι παλιό ή μικρών κυβικών), τότε ίσως είναι καιρός να επανεκτιμήσετε και να προσαρμόσετε την οδηγική σας συμπεριφορά.

Ακούστε το σώμα σας: Εάν δυσκολεύεστε για οποιονδήποτε λόγο (σωματικό ή ψυχικό) ίσως είναι καλύτερο να επιλέξετε να μην οδηγήσετε ή να ζητήσετε από κάποιον να έρθει μαζί σας