Ένα ζήτημα που χρήζει προσοχής είναι οι οικονομικές συνέπειες ενός καταστροφικού σεισμού. Οι προσπάθειες για τη διαχείριση των σεισμικών κινδύνων πρέπει να περιλαμβάνουν την αξιολόγηση της ικανότητας του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα να μειώσει και να ανακάμψει από τις ζημίες που προκαλούνται από τους σεισμούς. Οι πληγείσες κοινότητες και τα κράτη θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να διατηρούν επαρκή οικονομική σταθερότητα, επιτρέποντάς τους έτσι να ανοικοδομήσουν τις οικονομικές τους βάσεις μετά από ένα καταστροφικό γεγονός.

Η  ανησυχία για τις πιθανές οικονομικές συνέπειες έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, καθώς οι επιστημονικά τεκμηριωμένες πιθανότητες μελλοντικών σεισμών σε αστικοποιημένες περιοχές έχουν αυξηθεί, καθώς τα χρονικά τους παράθυρα έχουν μειωθεί και το κοινωνικό και οικονομικό κόστος των πρόσφατων σεισμών έχει αυξηθεί δραματικά.

Σήμερα, υπάρχουν αξιόπιστες μέθοδοι εκτίμησης ζημιών για την πρόβλεψη άμεσων ζημιών σε κτίρια από εδαφικές κινήσεις. Ωστόσο, εντοπίζονται δύο σημαντικοί περιορισμοί αυτών των μεθόδων. Πρώτον, τα μοντέλα έχουν αναπτυχθεί κυρίως για την εφαρμογή τους σε τεχνικά κτίρια και είναι λιγότερο αξιόπιστα όταν εφαρμόζονται σε μη τεχνικά κτίρια ή σε άλλους τύπους κατασκευών (για παράδειγμα, σε συστήματα διάσωσης). Οι εκτιμήσεις των απωλειών, επομένως, είναι καλύτερες για μεγάλα, πολυώροφα, εμπορικά και οικιστικά κτίρια παρά για μικρότερα ή, συχνά, μη μηχανικά (μονώροφα ή διώροφα) κτίρια ή κατοικίες.

Δεύτερον, οι επί του παρόντος διαθέσιμες βάσεις δεδομένων που απαιτούνται από αυτά τα μοντέλα για την ανάπτυξη αξιόπιστων εκτιμήσεων ζημιών σε κοινοτικό επίπεδο είναι ανεπαρκείς σε εθνική βάση. Ο κύριος τύπος πληροφοριών που δεν είναι διαθέσιμος είναι η απογραφή των υφιστάμενων κτιρίων και κατασκευών. Μια τέτοια απογραφή θα μπορούσε να περιλαμβάνει: ηλικίες των κατασκευών, τύπους κατασκευής (π.χ. διαμόρφωση, ύψος και υλικά), πρότυπα χρήσης και αριθμό κατοίκων. Από αυτόν τον απολογισμό δομών, τις εκτιμήσεις απόκρισης σε εδαφικές κινήσεις και τους χαρακτηρισμούς κινδύνου, θα μπορούσαν να γίνουν εκτιμήσεις προβλεπόμενων ζημιών, συμπεριλαμβανομένου του οικονομικού κόστους αντικατάστασης και επισκευής των δομών, μετά από σεισμούς διαφόρων μεγεθών για συγκεκριμένες κοινότητες. Χωρίς καλά δεδομένα απογραφής, ωστόσο, αυτές οι εκτιμήσεις ζημιών είναι, στην καλύτερη περίπτωση, εικασίες.

Δυστυχώς, σήμερα δεν υπάρχει μια μεθοδολογία γενικά αποδεκτή για την πρόβλεψη πιθανών ζημιών στο περιεχόμενο των κατασκευών ή σε άλλους τύπους ιδιωτικής περιουσίας που είναι πιθανό να επηρεαστούν από δομικές ζημιές. Το µέγεθος των απωλειών που θα µπορούσαν να συνδεθούν µε ζηµίες σε µηχανήµατα παραγωγής, εξοπλισµό γραφείου (συµπεριλαµβανοµένων των ηλεκτρονικών υπολογιστών), αποθέµατα ή πρώτες ύλες λόγω κατάρρευσης ή µερικής κατάρρευσης κατασκευών είναι άγνωστο. Η ζημία ή η καταστροφή αυτών των πόρων έχει άμεσες και έμμεσες οικονομικές επιπτώσεις. Δηλαδή, ο εξοπλισμός και οι προμήθειες πρέπει να αντικατασταθούν πριν από την επανέναρξη της παραγωγής.

Ένας καταστροφικός σεισμός θα μπορούσε να επηρεάσει την κυβέρνηση σε όλα τα επίπεδα, αλλά ιδιαίτερα σε τοπικό και πολιτειακό επίπεδο, μειώνοντας τα μελλοντικά έσοδα, αυξάνοντας τις τρέχουσες δαπάνες που προκύπτουν από τις δραστηριότητες αντιμετώπισης και αυξάνοντας τις μελλοντικές δαπάνες που προκύπτουν από τις δραστηριότητες ανάκαμψης και ανασυγκρότησης. Ωστόσο, θα μπορούσαν επίσης να υπάρξουν αυξήσεις εσόδων για να αντισταθμιστούν αυτές οι μειώσεις: για παράδειγμα, οι άδειες κατασκευής και οι νέες άδειες λειτουργίας επιχειρήσεων (για τις επιχειρήσεις που σχετίζονται με τις κατασκευές) και τα προσωρινά τέλη χρήσης που καταβάλλονται από το προσωρινό προσωπικό επισκευής και ανακούφισης. Ωστόσο, ο βαθμός στον οποίο θα εξισορροπηθούν αυτές οι αυξήσεις και οι μειώσεις και για ποια επίπεδα διακυβέρνησης, δεν έχει ακόμη διερευνηθεί.

Αυτές οι αυξημένες κυβερνητικές δαπάνες μετά το σεισμό περιλαμβάνουν: απομάκρυνση και διάθεση συντριμμιών, αστικές προσπάθειες έρευνας και διάσωσης, πυρόσβεση και αντιμετώπιση συμβάντων με επικίνδυνα υλικά, παροχή ιατρικών υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης, παροχή προσωρινών καταλυμάτων, υπερωρίες για τους μισθωτούς κυβερνητικούς υπαλλήλους για την εκτέλεση ποικίλων επιχειρησιακών και διοικητικών υπηρεσιών και αδυναμία επένδυσης σε νέα, παραγωγικά έργα λόγω του κόστους επισκευής και ανακατασκευής που συνδέεται με τις κατεστραμμένες εγκαταστάσεις που ανήκουν στο δημόσιο.

Οι απώλειες εσόδων θα μπορούσαν να προκύψουν μεταξύ άλλων από αλλαγές στις εκτιμήσεις του φόρου ακίνητης περιουσίας (λόγω δομικών ζημιών), μείωση τόσο των φόρων εισοδήματος επιχειρήσεων όσο και των φόρων εισοδήματος φυσικών προσώπων, μείωση των αγορών με αποτέλεσμα χαμηλότερους φόρους επί των πωλήσεων, μείωση των φόρων επί των κλινών λόγω μείωσης του τουρισμού και λιγότερα τέλη χρήσης.

Οι μελλοντικές ερευνητικές προσπάθειες θα πρέπει να είναι διεπιστημονικές, με τη συμμετοχή πανεπιστημιακών καθώς και ερευνητικών ομάδων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Θα πρέπει επίσης να έχουν διεπιστημονικές συμβουλευτικές ομάδες του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, για να βοηθήσουν στην τελειοποίηση των ερευνητικών στόχων και να παρέχουν συνεχή συμβολή στα έργα, συμπεριλαμβανομένης της παροχής δεδομένων για χρήση στα οικονομικά μοντέλα.

Διάβασε ακόμα:

Μπορεί ένα κρυπτονόμισμα να παραβιαστεί ή να απενεργοποιηθεί;

Σενάρια για την παγκόσμια οικονομία το 2023

Τι είναι η ύφεση;