Γυρίσαμε το ημερολόγιο σε μια ολοκαίνουργια δεκαετία, λαμπερή και γεμάτη υποσχέσεις.  Ωστόσο, μέχρι τον Φεβρουάριο, περίπου το 80% από εμάς θα έχει ήδη εγκαταλείψει τις αποφάσεις που έλαβε για το νέο έτος. Γιατί παρά τις καλές προθέσεις, η βελτίωση του εαυτού μας μοιάζει τόσο άπιαστη; Μέρος του προβλήματος είναι ότι τείνουμε να θέτουμε στόχους, χωρίς καμία προετοιμασία.

Προετοιμασία πριν από τον στόχο

Παρόλο που μπορεί πραγματικά να θέλουμε την αλλαγή, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε  ότι κάθε αλλαγή συνεπάγεται προσωρινή συναισθηματική ή σωματική δυσφορία. Είναι δύσκολο να επιλέξουμε να υπομείνουμε τη δυσφορία και να δεσμευτούμε στην προετοιμασία και αυτοπειθαρχία. Το πρόβλημα είναι ότι δεν γεννιόμαστε με αυτοπειθαρχία- πρέπει να τη χτίσουμε σιγά σιγά. 

Κατά τη διάρκεια μιας μέσης ημέρας, ξεκινήστε προσπαθώντας να αναγκάσετε τον εαυτό σας να κάνει μικρά πράγματα που δεν θέλετε να κάνετε. Για παράδειγμα, “Όταν τελειώσω αυτό το γεύμα, θα πλύνω αμέσως το πιάτο μου”, ή “Θα κάνω πέντε λεπτά περισσότερο διάδρομο”. Το περιεχόμενο αυτών των καθηκόντων δεν είναι σημαντικό- είναι η συχνή έκθεση στην επίδειξη πειθαρχίας που έχει το μεγαλύτερο όφελος. 

Φτιάξτε τον στόχο σας

Μόνο αφού κάνετε κάποια προετοιμασία είστε έτοιμοι να θέσετε κάποιους στόχους που έχουν νόημα για εσάς. Φτιάξτε τον στόχο σας σύμφωνα με τα ακόλουθα πέντε χαρακτηριστικά:

• Φροντίστε να είναι συγκεκριμένος και απλός. Η επιδίωξη να πετύχετε μια “καλύτερη ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής” είναι αξιοθαύμαστη αλλά πολύ ασαφής. Δοκιμάστε να το διατυπώσετε ως εξής: “Δεν θα διαβάζω τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της εργασίας μετά τις 6 το απόγευμα ή τα Σαββατοκύριακα”.

• Φροντίστε να είναι μετρήσιμος. Είναι ζωτικής σημασίας να γνωρίζουμε πότε έχουμε επιτύχει έναν στόχο, ώστε να μπορούμε να απολαμβάνουμε την ικανοποίηση, η οποία στη συνέχεια μας ωθεί να συνεχίσουμε. Αντί να θέσετε ως στόχο “να γίνω πιο γυμνασμένος”, διατυπώστε τον ως “να μπορώ να κάνω τζόκινγκ γύρω από το τετράγωνο χωρίς να σταματώ”.

• Φροντίστε να είναι εφικτός. Το να στοχεύουμε πολύ ψηλά είναι ο πιο γρήγορος τρόπος για να χάσουμε την αυτοπεποίθηση και τα κίνητρα, έτσι ώστε να μην τα καταφέρουμε. Αν έχετε αμφιβολίες, στοχεύστε χαμηλότερα. Αν πάντα είχατε πρόβλημα με την αποταμίευση χρημάτων, είναι απίθανο να μπορέσετε ξαφνικά να βάλετε στην άκρη το 25% του εισοδήματός σας. Δοκιμάστε πρώτα το 5%.

• Φροντίστε να είναι σχετικός με τα ενδιαφέροντά σας. Μερικές φορές εγκαταλείπουμε τους στόχους επειδή στην πραγματικότητα δεν μας ενδιαφέρουν αρκετά. Ίσως θέτουμε τον στόχο μόνο λόγω της πίεσης της κοινωνίας ή της οικογένειάς μας (αλλιώς γνωστός ως στόχος “πρέπει”). Να είστε ειλικρινείς με τον εαυτό σας σχετικά με το τι πραγματικά έχει σημασία για εσάς και την ευημερία σας και να προσπαθήσετε γι’ αυτό.

• Φροντίστε να είναι συγκεκριμένος ο χρόνος τον οποίο αφιερώνετε στον στόχο. Αν δεν θέσετε ένα χρονικό όριο εκπλήρωσης του στόχου κινδυνεύετε να τον αναβάλετε διαρκώς. Να θέτετε πάντα ένα χρονικό πλαίσιο για μια απόφαση.

Θυμηθείτε να συγχωρείτε τον εαυτό σας στην πορεία όταν δεν τα καταφέρνετε και απολαύστε το τρομερό αίσθημα της επίτευξης και της ολοκλήρωσης όταν όλη αυτή η σκληρή δουλειά αποδώσει καρπούς.