Το κλειδί για την αποτελεσματική, ανθρώπινη απόλυση είναι να εστιάσει κανείς στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει τους ανθρώπους κατά τη διάρκεια της διαδικασίας. Κάθε κατάσταση είναι διαφορετική και στην πραγματικότητα  δεν υπάρχει τυποποιημένο σενάριο για την απόλυση κάποιου. Η απόλυτη προτεραιότητα είναι να αντιμετωπίζονται οι εργαζόμενοι που απολύονται με δικαιοσύνη και ανθρωπιά. 

1. Μην περιμένετε την κατάλληλη αφορμή

Οι περισσότεροι εργοδότες δυσκολεύονται να απολύσουν τους υπαλλήλους και συχνά χρονοτριβούν, δίνοντας επανειλημμένα στους ανθρώπους που δεν αποδίδουν επαρκώς μια τελευταία ευκαιρία. Αρκετοί περιμένουν μία αφορμή, ένα δραματικό γεγονός ή μια σύγκρουση για να έχουν έρεισμα για την απόλυση. Όσο καθυστερείτε τόσο τα αρνητικά σας συναισθήματα για το άτομο μεγεθύνονται, η παραγωγή μειώνεται, τα προβλήματα από τη μη απόδοση του υπαλλήλου μεγαλώνουν και τελικά η διαδικασία της απόλυσης μπορεί να καταλήξει σε σύγκρουση μεγάλου μεγέθους. 

2. Προετοιμάστε τον υπάλληλο

Ο κάθε υπάλληλος δικαιούται συχνή και ειλικρινή ανατροφοδότηση ιδιαίτερα όταν υπολείπεται των στόχων του. Λίγες απολύσεις συμβαίνουν εξαιτίας ενός και μόνο γεγονότος. Η απόλυση δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη για τον υπάλληλο, θα πρέπει να έρχεται ως φυσική συνέπεια μετά από αρκετές συζητήσεις και ίσως μετά την εφαρμογή ενός σχεδίου βελτίωσης της απόδοσης, στο οποίο το πρόβλημα τεκμηριώνεται σαφώς και ο υπάλληλος τίθεται υπό προειδοποίηση. 

3. Προετοιμάστε τον  εαυτό σας

Όταν  συναντιέστε με κάποιον για να τον ενημερώσετε ότι απολύεται πρέπει να είστε σε θέση να διαχειριστείτε τόσο τα δικά σας συναισθήματα, όσο και τα δικά του/της. Προβάρετε τα λόγια που θέλετε να πείτε φροντίζοντας και την εξωλεκτική σας επικοινωνία. Ένα παιχνίδι ρόλων με κάποιον που θα παίζει τον ρόλο του υπαλλήλου θα σας προετοιμάσει για να χειριστείτε κάθε πιθανό σενάριο.

4. Παραδώστε το μήνυμα αμέσως και με σαφήνεια

Όταν έχετε αποφασίσει να απολύσετε κάποιον, προγραμματίστε μια συνάντηση και παραδώστε το μήνυμα μέσα στα πρώτα 30 δευτερόλεπτα από τη στιγμή που θα καθίσετε: “Αποφασίσαμε να κάνουμε μια αλλαγή/να τερματίσουμε τη θέση σας/να σας αντικαταστήσουμε”. Καθ’ όλη τη διάρκεια της συζήτησης, να διατηρήσετε τη σαφήνειά σας χωρίς να καταφεύγετε σε απόπειρες χιούμορ ή επίδειξη συμπόνιας γιατί μπορεί ο υπάλληλος να νιώσεις προσβεβλημένος. Όσο πιο γρήγορα παραδώσετε το βασικό μήνυμα και μετατοπίσετε τη συζήτηση στην αποζημίωση, τις παροχές και το σχέδιο μετάβασης, τόσο το καλύτερο.

5. Μην υπεραναλύετε

Μια συνάντηση για απόλυση είναι η στιγμή για να ανακοινώσετε μια απόφαση και όχι για να τη συζητήσετε, να την υπερασπιστείτε ή να τη διαπραγματευτείτε. Είναι φυσικό για τους ανθρώπους που απολύονται να αναζητούν περισσότερες πληροφορίες, να αναρωτιούνται γιατί καταλήξατε σε αυτήν την απόφαση. Δώστε μια απλή εξήγηση για την απόφαση σας- είτε αυτή οφείλεται σε προβλήματα απόδοσης, είτε σε αναγκαίες περικοπές, είτε στην κατάργηση ρόλων ή λειτουργιών. Εάν το άτομο επιμένει να υπερασπίζεται τον εαυτό του, αποφύγετε τον πειρασμό να εμπλακείτε.

6. Να είστε ανθρώπινοι

Οι εργαζόμενοι που απολύονται βάλλονται από ένα μείγμα δυσάρεστων συναισθημάτων. Όταν απολύετε κάποιον θα πρέπει να αναγνωρίζετε τη διαφορά μεταξύ της ενσυναίσθησης και της συμπόνιας (που είναι χρήσιμες σε αυτό το πλαίσιο) και της συμπάθειας ή της λύπης (που μπορεί να είναι αντιπαραγωγικές).

Ανάλογα με την προηγούμενη σχέση σας και το πλαίσιο, ίσως θελήσετε να ορίσετε μια ώρα και ένα μέρος εκτός γραφείου για να συναντηθείτε και να μιλήσετε για την επερχόμενη αναζήτηση εργασίας του ατόμου, τα άτομα στο δίκτυό σας που θα μπορούσαν να βοηθήσουν, το τι θα πείτε κατά τη διάρκεια ενός ελέγχου συστατικών επιστολών – και ίσως τις συμβουλές σας για το πώς θα είναι επιτυχημένος στην επόμενη θέση. Να γνωρίζετε, ωστόσο, ότι μια τέτοια συνάντηση μπορεί να μην είναι εφικτή. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι τείνουν να αναπτύσσουν αρνητικά συναισθήματα απέναντι σε εκείνους που ανακοινώνουν άσχημα νέα, ακόμη και όταν αυτό γίνεται με προσοχή και ευγένεια. 

7. Μην μεταθέτετε τις ευθύνες

Ένα άλλο συνηθισμένο λάθος που κάνουν οι άνθρωποι όταν απολύουν έναν υπάλληλο είναι να υπονοούν ότι η απόφαση απόλυσης επιβλήθηκε από κάποιον άλλο και αυτοί δρουν μόνο ως αγγελιαφόροι. Σε όλες τις περιπτώσεις, αυτός που ανακοινώνει την απόφαση θα πρέπει να αισθάνεται και να εκφράζει την προσωπική του ευθύνη γι’ αυτήν -και όχι να μετακυλύει την ευθύνη.

Διάβασε ακόμα:

Ποιες είναι οι περίοδοι απασχόλησης ενός υπαλλήλου

Τι να κάνεις και τι να μην κάνεις όταν ο εργοδότης σου φέρεται άσχημα

Αντιμετώπιση τοξικών συνεργατών