Οι εργαζόμενοι που εκτίθενται σε υπερβολική ζέστη ή εργάζονται σε θερμά περιβάλλοντα μπορεί να κινδυνεύουν από θερμικό στρες. Η έκθεση σε ακραία θερμότητα μπορεί να οδηγήσει σε επαγγελματικές ασθένειες και τραυματισμούς. Η θερμική καταπόνηση μπορεί να οδηγήσει σε θερμοπληξία, θερμική εξάντληση, θερμικές κράμπες ή θερμικά εξανθήματα. Η ζέστη μπορεί επίσης να αυξήσει τον κίνδυνο τραυματισμών στους εργαζόμενους, καθώς μπορεί να οδηγήσει σε ιδρωμένες παλάμες, θολωμένα γυαλιά ασφαλείας και ζάλη. Εγκαύματα μπορεί επίσης να προκληθούν ως αποτέλεσμα τυχαίας επαφής με καυτές επιφάνειες ή ατμό.

Οι εργαζόμενοι που κινδυνεύουν από θερμική καταπόνηση περιλαμβάνουν εργαζόμενους σε εξωτερικούς χώρους και εργαζόμενους σε θερμά περιβάλλοντα, όπως πυροσβέστες, εργαζόμενοι σε αρτοποιεία, αγρότες, εργάτες οικοδομών, ανθρακωρύχοι, εργαζόμενοι σε λεβητοστάσια, εργάτες εργοστασίων και άλλοι.

Οι εργαζόμενοι που διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο θερμικής καταπόνησης περιλαμβάνουν όσους είναι 65 ετών ή μεγαλύτεροι, είναι υπέρβαροι, έχουν καρδιακές παθήσεις ή υψηλή αρτηριακή πίεση ή λαμβάνουν φάρμακα που μπορεί να επηρεαστούν από την ακραία ζέστη.

Ακολουθούν συνοπτικές οδηγίες για να αντιμετωπίσετε τις αρνητικές παρενέργειες του καύσωνα:

• Διατηρήστε το σώμα δροσερό και ενυδατωμένο κάνοντας δροσερά ντους ή μπάνια κατά τη διάρκεια ενός καύσωνα. Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε ψυχρές συσκευασίες και περιτυλίγματα, πετσέτες, σφουγγάρια και ποδόλουτρα για να διατηρήσετε τη δροσιά σας. Φορέστε ελαφριά, φαρδιά ρούχα από φυσικά υλικά.

• Αν βγείτε έξω, φορέστε καπέλο με φαρδύ γείσο και γυαλιά ηλίου. Χρησιμοποιήστε ελαφριά κλινοσκεπάσματα και σεντόνια και όχι μαξιλάρια, για να αποφύγετε τη συσσώρευση θερμότητας. 

• Πίνετε τακτικά, αλλά αποφύγετε το αλκοόλ και την υπερβολική ποσότητα καφεΐνης και ζάχαρης. Να τρώτε μικρά γεύματα και να τρώτε πιο συχνά. Αποφύγετε τις τροφές που είναι πλούσιες σε πρωτεΐνες.

• Εάν αισθάνεστε ζαλάδα, αδυναμία, άγχος ή έχετε έντονη δίψα και πονοκέφαλο κατά τη διάρκεια καύσωνα, είναι καλύτερο να μετακινηθείτε σε δροσερό μέρος το συντομότερο δυνατό και να μετρήσετε τη θερμοκρασία του σώματός σας. Πιείτε λίγο νερό ή χυμό φρούτων για να ενυδατωθείτε.

• Ξεκουραστείτε αμέσως σε δροσερό μέρος εάν έχετε επώδυνους μυϊκούς σπασμούς (ιδιαίτερα στα πόδια, τα χέρια ή την κοιλιά) και πιείτε από του στόματος διαλύματα επανυδάτωσης που περιέχουν ηλεκτρολύτες. Χρειάζεται ιατρική φροντίδα εάν οι θερμικές κράμπες διαρκούν περισσότερο από 1 ώρα. Συμβουλευτείτε το γιατρό σας εάν αισθάνεστε ασυνήθιστα συμπτώματα ή εάν τα συμπτώματα επιμένουν.

• Εάν ένας συνάδελφος  παρουσιάσει ζεστό ξηρό δέρμα και παραλήρημα, σπασμούς ή/και απώλεια αισθήσεων, καλέστε αμέσως γιατρό/ασθενοφόρο. Ενώ περιμένετε βοήθεια, μετακινήστε το άτομο σε δροσερό μέρος, τοποθετήστε το σε οριζόντια θέση και ανασηκώστε τα πόδια και τους γοφούς, αφαιρέστε τα ρούχα και ξεκινήστε εξωτερική ψύξη, για παράδειγμα, τοποθετώντας ψυχρές συσκευασίες στο λαιμό, τις μασχάλες και τη βουβωνική χώρα, αερίζοντας συνεχώς και ψεκάζοντας το δέρμα με νερό στους 25-30 °C. Μετρήστε τη θερμοκρασία του σώματος. Μη δώσετε παρακεταμόλη. Τοποθετήστε το άτομο που δεν έχει τις αισθήσεις του στο πλάι.

Η πρόληψη της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων είναι σημαντική. Οι εργοδότες πρέπει να παρέχουν εκπαίδευση στους εργαζομένους, ώστε να κατανοήσουν τι είναι η θερμική καταπόνηση, πώς επηρεάζει την υγεία και την ασφάλειά τους και πώς μπορεί να προληφθεί.

Διάβασε ακόμα:

Γιατί το να σκαλίζει κανείς τη μύτη του είναι μία κακή συνήθεια και προκαλεί ντροπή;

Ο πλαγιαρισμός στην εργασιακή καθημερινότητα

Τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της χρήσης πλαστικού