Το αίσθημα της απόλαυσης είναι καθηλωτικό αλλά δυστυχώς η διάρκεια του φθίνει, καθώς εξοικειωνόμαστε με τη συνθήκη. Κι αυτό συμβαίνει γρήγορα. Ανοίγετε ένα μπουκάλι από το αγαπημένο σας ποτό και το βάζετε στα χείλη σας. Η υπέροχη γεύση του είναι συναρπαστική. Αλλά ένα λεπτό αργότερα, μόλις και μετά βίας παρατηρείτε τη γεύση καθώς το πίνετε. Ή αγοράζετε ένα καινούργιο αυτοκίνητο και νομίζετε ότι θα σας κάνει να χαμογελάτε κάθε φορά που θα το οδηγείτε για χρόνια. Αλλά ένα μήνα αργότερα, αυτή η αίσθηση έχει χαθεί. 

Αυτός ο κορεσμός, γνωστός ως ηδονική προσαρμογή, συμβαίνει σχεδόν για οτιδήποτε μας κάνει ευτυχισμένους. Σε μια σειρά μελετών για την ηδονική προσαρμογή, διαπιστώθηκε ότι η κατανάλωση πραγμάτων με αντισυμβατικούς τρόπους ενισχύει την απόλαυσή τους.

Συγκεκριμένα, ζητήθηκε από 68 συμμετέχοντες να φάνε ποπ κορν. Οι μισοί έπρεπε να φάνε με τον κανονικό τρόπο, έναν κόκκο κάθε φορά, ενώ οι υπόλοιποι να χρησιμοποιήσουν κινέζικα ξυλάκια. Διαπιστώθηκε ότι εκείνοι που έτρωγαν με ξυλάκια απολάμβαναν το ποπ κορν πολύ περισσότερο από τους άλλους, παρόλο που και στις δύο ομάδες είχε ζητηθεί να τρώνε με τον ίδιο αργό ρυθμό. Αυτό οφείλεται στη λειτουργία του κέντρου ανταμοιβής στον εγκέφαλο.  Όταν κάτι φαίνεται καινούργιο, οι άνθρωποι του δίνουν μεγαλύτερη προσοχή. Και όταν οι άνθρωποι δίνουν μεγαλύτερη προσοχή σε κάτι ευχάριστο, τείνουν να το απολαμβάνουν περισσότερο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλοί άνθρωποι αναζητούν την ποικιλία σε αυτό που καταναλώνουν. Αγοράζουμε κάτι και το χρησιμοποιούμε για λίγο μέχρι να γίνει οικείο και τετριμμένο, και τότε αγοράζουμε κάτι άλλο πιστεύοντας ότι θα μας κάνει ευτυχισμένους. Δυστυχώς, αυτή η αντικατάσταση είναι δαπανηρή και σε περιπτώσεις ανθρώπινων σχέσεων μια πολύ ακραία επιλογή ως απάντηση στην αναπόφευκτη εξοικείωση.

Τα αποτελέσματα των ερευνών προτείνουν μια άλλη επιλογή: Αντί να αντικαταστήσετε κάτι μόλις το βαρεθείτε, δοκιμάστε να το καταναλώσετε ή να αλληλεπιδράσετε μαζί του με αντισυμβατικούς τρόπους, π.χ. πιείτε νερό σε ποτήρι κρασιού.

Στην ίδια ιδέα στηρίζονται επιχειρηματικές κινήσεις που έχουν τη βάση τους στα αποτελέσματα αυτών των ψυχολογικών ερευνών. Στον χώρο της εστίασης γίνονται πολλές προσπάθειες για να εισαχθούν νέοι τρόποι απόλαυσης του φαγητού, για παράδειγμα υπάρχουν εστιατόρια όπου οι πελάτες τρώνε ξαπλωμένοι σε κρεβάτια, ή σερβίρονται από από γυμνά μοντέλα. Υπάρχει ακόμη και ένα εστιατόριο όπου οι πελάτες τρώνε γυμνοί. 

Αν και δεν υπάρχει όριο στους διαφορετικούς τρόπους παρουσίασης του ίδιου παλιού πράγματος, κάποια στιγμή η καινοτομία συνήθως χάνεται. Το συμπέρασμα είναι ότι η ποικιλία είναι το αλατοπίπερο της ζωής, όχι μόνο στο τι κάνουμε αλλά και στο πώς το κάνουμε. Φαίνεται ότι αυτή είναι μια λύση στο σχεδόν καθολικό φαινόμενο του κορεσμού ή της φθίνουσας απόλαυσης που έρχεται με την εξοικείωση. Όσο μπορείτε να βρείτε νέους και ενδιαφέροντες τρόπους να αλληλεπιδράσετε με κάτι, μπορεί να μην το βαρεθείτε ποτέ.

Διάβασε ακόμα:

Είναι το γκράφιτι μια μορφή τέχνης;

Σιωπηλή ευφυΐα

Χαρακτηριστικά των ευφυών ανθρώπων