Πολλές συγκρούσεις ξεκινούν εξαιτίας ανεκπλήρωτων αναγκών στους τομείς του ελέγχου, της αναγνώρισης, της στοργής ή του σεβασμού. Είναι σύνηθες οι άνθρωποι να αντιδρούν γρήγορα και έντονα όταν έρχονται αντιμέτωποι με συνθήκες που φαίνεται να απειλούν αυτές τις βασικές ανθρώπινες ανάγκες. Η υπομονή, όμως, συχνά περιλαμβάνει το “να μην αντιδράσουμε”, τουλάχιστον όχι αμέσως, σε μια δυσάρεστη κατάσταση. Το να δίνετε στον εαυτό σας (και στους άλλους) λίγο χρόνο, κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, μπορεί να ενισχύσει σημαντικά την πιθανότητα μιας επιτυχημένης επίλυσης.

Ο χρόνος είναι απαραίτητος για:

• Να κατανοήσετε τι πραγματικά θέλει το άλλο άτομο

• Να συζητήσετε εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημα που προκάλεσε τη σύγκρουση

• Να αναλογιστείτε τις δικές σας προσδοκίες από την κατάσταση.

• Να διατηρήσετε την ψυχραιμία σας

• Να αφήσετε περιθώρια ώστε να μπορείτε να αλλάξετε γνώμη, αν χρειαστεί

• Να αφήσετε το περιθώριο για συγχώρεση αν κάποιος από τους εμπλεκόμενους παραφερθεί

Μη βιάζεστε.

Μη βιάζεστε να καταλήξετε σε συμπεράσματα για το τι θέλει ο άλλος από εσάς ή για το τι προκάλεσε τη συμπεριφορά του.

Να είστε ευγενής.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της σύγκρουσης διατηρήστε την ευγένειά σας, χωρίς να είστε προκλητικός, να καταφεύγετε σε ειρωνεία, σε υποτιμητικά σχόλια, μορφασμούς ή χειρονομίες.

Να κάνετε παύσεις. 

Μπορεί να θέλετε να πείτε πάρα πολλά, αλλά μην το κάνετε. Πείτε μία δύο προτάσεις και μετά κάντε μία παύση ώστε ο συνομιλητής σας να καταλάβει το νόημα των λεγομένων σας και να έχει χρόνο να συντονίσει την σκέψη του και να απαντήσει.  

Ακούστε τον συνομιλητή σας.

Τίποτα δεν οδηγεί γρηγορότερα στην αμοιβαία κατανόηση από ό,τι όταν και οι δύο άνθρωποι σε μια σύγκρουση επικεντρώνονται πραγματικά στο να ακούσουν ο ένας τον άλλον. Κάντε μια σκόπιμη προσπάθεια να αναστείλετε προσωρινά τις δικές σας ανάγκες και συντονιστείτε πραγματικά με αυτά που λέει ο άλλος. Προσπαθήστε να μη συγκεντρώνεστε στη διατύπωση της επόμενης σκέψης σας και ελέγξτε την παρόρμηση να πείτε την άποψή σας, να διακόψετε ή να επιχειρηματολογήσετε. Το πιο σημαντικό, δείξτε ότι επενδύετε πραγματικά στις απόψεις του άλλου ατόμου, επαναδιατυπώνοντας τις θέσεις του με δικά σας λόγια. Στη συνέχεια, ζητήστε από το άτομο να σας διορθώσει αν κάτι δεν έχετε καταλάβει επακριβώς. Με αυτόν τον τρόπο ενθαρρύνετε το άλλο άτομο να απαντήσει με ανάλογο τρόπο.

Αναγνωρίστε τα δικά σας «κόκκινα»

Γνωρίζετε τα είδη των ανθρώπων με τα οποία δυσκολεύεστε. Σκεφτείτε τακτικές ηρεμίας εκ των προτέρων όταν συναντιέστε μαζί τους. Κάντε ό,τι μπορείτε για να τους καταλάβετε χωρίς να τους κρίνετε. Μην παίρνετε προσωπικά αυτά που λένε, μάθετε να αγνοείτε τα επουσιώδη και επικεντρωθείτε στη λύση του προβλήματος (και όχι στη βελτίωση της προσωπικότητας του συνομιλητή σας ή στην προσπάθεια για δικαίωσή σας).

Κάντε διάλειμμα.

Όταν οι συζητήσεις γίνονται ιδιαίτερα αγχωτικές, μη φοβηθείτε να κάνετε ένα σύντομο διάλειμμα για να ηρεμήσετε και να εστιάσετε εκ νέου στη συζήτηση. Αυτά τα διαλείμματα μπορεί να είναι μια ευκαιρία να επανεξετάσετε τις επιλογές και να αποφύγετε να ενεργήσετε εν βρασμώ ψυχής.

Παραμείνετε ευέλικτοι και αισιόδοξοι.

Όταν μια σύγκρουση μόλις αρχίζει οι δύο πλευρές έχουν περιορισμένη άποψη της συνολικής εικόνας. Καθώς η διαδικασία εξελίσσεται, νέες πληροφορίες έρχονται στο φως και ανακαλύπτονται βιώσιμες λύσεις. Προσπαθήστε να επικυρώνετε και να επιβεβαιώνετε τους τομείς συμφωνίας αντί να επικεντρώνεστε απόλυτα στα ζητήματα στα οποία υπάρχει διαφωνία. Να είστε πρόθυμοι να σπάσετε το πρόβλημα σε μικρότερα στοιχεία ή να επαναδιατυπώσετε τα ζητήματα για να τα τοποθετήσετε στη σωστή προοπτική. Πάνω απ’ όλα, παραμείνετε αισιόδοξοι για τις πιθανότητες επιτυχίας. Ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια στην επίλυση συγκρούσεων είναι η πεποίθηση ότι η κάθε συγκεκριμένη σύγκρουση δεν μπορεί να επιλυθεί.

Διάβασε ακόμα:

Ιδιότητες ενός επιτυχημένου επιχειρηματία

Διαφορές των φύλων ως προς τον τρόπο που εκφράζουν το συναίσθημά τους

Τα τέσσερα “Ι” της μετασχηματιστικής ηγεσίας