Πάντα υπάρχει τρόπος να βελτιώνεσαι ως προσωπικότητα και να εξελίσσεσαι ως άτομο, αρκεί ο στόχος αυτός να αποτελεί μία από τις προτεραιότητες σου στη ζωή. Μπορεί κάποιες από τις αδυναμίες σου να σου έχουν δημιουργήσει εμπόδια στις διαπροσωπικές σου σχέσεις ή στην πρόοδό σου στην εργασία, αλλά μέσα από τις αποτυχίες και τα λάθη σου μαθαίνεις, γίνεσαι πιο ανεκτικός και συμφιλιώνεσαι με την ιδέα της μη τελειότητας, της ταπείνωσης και της συγχώρεσης.

Υπάρχουν κάποιες αρχές τις οποίες χρειάζεται να καλλιεργείς για να γίνεσαι καλύτερος άνθρωπος και να νοηματοδοτείς την ύπαρξή σου:

Άσε τον θυμό να σβήσει

Πάντα θα υπάρχουν λόγοι να θυμώσουμε, αλλά ο τρόπος που εκδηλώνουμε τον θυμό μας είναι καθοριστικός για την υγεία μας και τις σχέσεις μας. Ο θυμός που δεν μαλακώνει ή που εκφράζεται με ανάρμοστες πράξεις είναι τοξικός, περιπλέκει τη ζωή μας και εξωτερικεύει τον χειρότερο εαυτό μας.  Σίγουρα δεν είναι εύκολο να ελέγξουμε τον θυμό μας, αλλά η αναγνώρισή του είναι το πρώτο βήμα. Αφού τον αναγνωρίσουμε θα πρέπει να σκεφτούμε πριν αντιδράσουμε και να αποφύγουμε τις παρορμητικές εκρήξεις. Αν δεν μπορούμε να δικαιωθούμε μέσω της συζήτησης ή άλλων αποδεκτών τρόπων είναι καλύτερο να απομακρυνθούμε από το άτομο ή την κατάσταση που μας προκάλεσε τον θυμό. Η συγχώρεση επίσης βοηθά την εκτόνωση του θυμού. Αν προσπαθήσουμε να σκεφτούμε τι ώθησε το άλλο άτομο να ενεργήσει με τον τρόπο που ενήργησε, ή αν αναλύσουμε τις συνθήκες που μπορεί να επηρέασαν τις καταστάσεις θα καταλήξουμε στη σωστή απόφαση: να το αγνοήσουμε, να συγχωρήσουμε ή να απομακρυνθούμε. Είναι μία επιλογή. 

Βοήθησε άλλους ανθρώπους

Σαφώς και είναι αυτονόητο ότι οι πράξεις καλοσύνης μας βοηθούν να γίνουμε καλύτεροι. Η επιστημονική έρευνα έχει αποδείξει ότι είναι καλύτερο να δίνεις παρά να παίρνεις μέσω της σύνδεσης του αλτρουισμού με την ευημερία. Όταν δεν απορροφάσαι από τις έγνοιες και τα προβλήματα τις καθημερινότητας και αφιερώνεις τον χρόνο για να προσφέρεις σε κάποιο άλλο άτομο, αισθάνεσαι χρήσιμος και ανταμείβεσαι ηθικά αλλά και ψυχικά, καθώς έχει αποδειχθεί ότι η παροχή βοήθειας βοηθά στη διαχείριση του άγχους. Επιπλέον αυξάνεται η αυτοεκτίμηση, η αυτογνωσία και βελτιώνεται η ποιότητα ζωής. 

Αξιοποίησε τις δυνατότητές σου

Η ροή ως ψυχολογική έννοια περιγράφει την κατάσταση κατά την οποία ένα άτομο που ασχολείται με μία δραστηριότητα που απολαμβάνει, απορροφάται τόσο πολύ που χάνει την αίσθηση του χρόνου. Η ροή πρωτοπεριγράφηκε από τον Ούγγρο ψυχολόγο Mihaly Csikszentmihalyi, του οποίου τα κύρια ερευνητικά ενδιαφέροντα ήταν η ευτυχία, η ικανοποίηση από τη ζωή και η πληρότητα. Πράγματι, όταν ασχολούμαστε με μία μεγάλη πρόκληση, αγχωνόμαστε. Όταν πάλι τα πράγματα κυλούν πολύ εύκολα, βαριόμαστε. Η ισορροπία μεταξύ των δύο αυτών άκρων σηματοδοτεί τη ροή. Μπορεί να βρείτε τη ροή κάνοντας ένα άθλημα που σας αρέσει, ή σε μια ευχάριστη απασχόληση ή μαθαίνοντας σε κάποιον κάτι κ.λπ. Η κατάσταση της ροής είναι μία καλή ένδειξη ότι η δραστηριότητα που την προκάλεσε είναι καλή για σας. Όταν βιώνετε τη ροή ενισχύεται τις δυνάμεις σας και νιώθετε περισσότερο ευτυχής. 

Προετοιμάσου για αλλαγές

Ρώτα τον εαυτό σου: αν είχες ένα μαγικό ραβδί και μπορούσες να πραγματοποιήσεις κάποιες ευχές τι θα ήθελες να περιλαμβάνει το μέλλον σου; Αφιέρωσε λίγα λεπτά για να σημειώσεις τις αλλαγές που θα ήθελες να συμβούν και τους στόχους που θα ήθελες να πετύχεις. Σημείωσε τα με λεπτομέρειες ακόμα και αν πρόκειται για πράγματα τα οποία δεν μπορείς να ελέγξεις π.χ. ο τέλειος σύντροφος. Γράψε τι θα ήθελες σε έναν χρόνο, πέντε και δέκα χρόνια. Με την άσκηση αυτή προετοιμάζεις τον εαυτό σου έτσι ώστε να είσαι έτοιμος για πιθανές αλλαγές και να μην τις αγνοήσεις όταν προκύψουν οι ευκαιρίες. 

Φρόντισε τον εαυτό σου

Η αυτοφροντίδα είναι ζωτικής σημασίας για την ανθεκτικότητα εν όψει δύσκολων καταστάσεων. Σε περιόδους κρίσεων ο καλύτερος εαυτός σου είναι ο υγιής εαυτός σου. Φροντίζοντας το σώμα σου, την ψυχή και το μυαλό σου ξεπερνάς τις κρίσεις βγαίνοντας πιο δυνατός από αυτές και όχι εξαντλημένος. Επιπλέον, φροντίζοντας τον εαυτό σου, θα έχεις την ενέργεια να βοηθήσεις και άλλους όταν το χρειάζονται  και μειώνεις τις πιθανότητες να μεταθέσεις τη δικιά σου φροντίδα σε άλλους. 

Μη σταματάς να μαθαίνεις

Μόλις σταματήσεις να μαθαίνεις αφήνεσαι να γεράσεις. Άδραξε κάθε ευκαιρία να μάθεις κάτι νέο ακόμα κι αν σου φαίνεται δύσκολο. Μη φοβάσαι την αποτυχία και συνέχιζε να δοκιμάζεις μέχρι να τα καταφέρεις. Η μάθηση νέων γνώσεων μας κρατά ζωντανούς και μας βοηθά να προσαρμοζόμαστε στις νέες συνθήκες καθώς οι εποχές αλλάζουν. Όσο βοηθάμε τον εαυτό μας να προσαρμοστεί, τόσο μειώνουμε το στρες και εξελισσόμαστε διαρκώς παραμένοντας  σε θέση να βοηθήσουμε και άλλους.