Το χρώμα, ως μέρος του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος, είναι στην πιο καθαρή του μορφή ενέργεια, ένα μήκος κύματος, το οποίο έχει τη δική του μαγνητική συχνότητα. Τα χρώματα μπορεί να επηρεάσουν τις νευρολογικές οδούς του εγκεφάλου και μπορούν να δημιουργήσουν μια βιοχημική απόκριση. Ο Dr. Robert Gerard, πρωτοπόρος στις έρευνες για την επίδραση των χρωμάτων, δηλώνει ότι κάθε χρώμα έχει ένα συγκεκριμένο μήκος κύματος και επηρεάζει το σώμα και τον εγκέφαλό μας με διαφορετικό τρόπο.

Η χρήση του σωστού χρώματος μπορεί να επηρεάσει τα συναισθήματα, την προσοχή και τον τρόπο που μαθαίνουμε. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι χρωματικές ενδείξεις βελτιώνουν τη μνήμη σε ασθενείς με Αλτσχάιμερ και οι έγχρωμες εικόνες βοηθούν τους μαθητές να ανακαλούν εικόνες σε χρώμα πιο εύκολα από ό,τι ασπρόμαυρες εικόνες.

Τα κυριότερα χρώματα και η επίδρασή τους

1) Πράσινο: Συγκέντρωση

Τα χρώματα χαμηλού μήκους κύματος προάγουν την ξεκούραση και την ηρεμία και βελτιώνουν την αποδοτικότητα και τη συγκέντρωση. Εύκολα μπορεί να το καταλάβει κανείς όταν βρεθεί στη φύση ή σ΄ένα δάσος.

Ορισμένες μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που εργάζονται σε πράσινα γραφεία έχουν υψηλότερα ποσοστά ικανοποίησης από την εργασία τους, ενώ έχει αποδειχθεί ότι οι καταναλωτές ξοδεύουν περισσότερο χρόνο για αγορές σε καταστήματα που είναι βαμμένα πράσινα.

2) Πορτοκαλί: Διάθεση

Ορισμένοι ερευνητές υποστηρίζουν ότι ένα περιβάλλον πλούσιο σε πορτοκαλί χρώμα αυξάνει την παροχή οξυγόνου στον εγκέφαλο, διεγείροντας τη νοητική δραστηριότητα και χαλαρώνοντας ταυτόχρονα τις αναστολές των ανθρώπων. Η αυξημένη παροχή οξυγόνου οδηγεί επίσης στο να αισθάνεται κανείς αναζωογονημένος και γεμάτος όρεξη να δραστηριοποιηθεί. 

Τα μυστικά του πορτοκαλί ήταν γνωστά και στην αρχαία Κίνα – στο Φενγκ Σούι, το πορτοκαλί θεωρείται ως χρώμα “γιανγκ” που διεγείρει την εστίαση και προάγει την οργάνωση. Ανατρέχοντας στους ειδικούς, η ψυχολόγος χρωμάτων Angela Wright δηλώνει ότι οι έντονες πορτοκαλί αποχρώσεις διεγείρουν, ενώ οι πιο απαλές αποχρώσεις είναι πιο καταπραϋντικές. 

3) Μπλε: Παραγωγικότητα 

Ορισμένες έρευνες δείχνουν ότι οι άνθρωποι με ιδιαίτερα διανοητική εργασία, η οποία απαιτεί υψηλό γνωστικό φορτίο, για παράδειγμα, οι προγραμματιστές ή οι ακαδημαϊκοί, είναι πιο παραγωγικοί σε ένα μπλε περιβάλλον. Τούτου λεχθέντος, όμως- δεν μπορούμε να κρατάμε τη ζωή πολύ μονοχρωματική – θα πρέπει να εξισορροπείται με θερμότερα χρώματα. Αυτά μπορούν να βρεθούν χρησιμοποιώντας την αντίθετη πλευρά του χρωματικού κύκλου.

Το μπλε χρησιμοποιείται καλύτερα για καταστάσεις μάθησης που αποτελούν πρόκληση. Το μπλε χαρτί, το μπλε μελάνι ή η μπλε επισήμανση μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για να βοηθήσουν στην κατανόηση. 

Συνοψίζοντας, λοιπόν, το μπλε είναι εξαιρετικό για την προώθηση υψηλών επιπέδων σκέψης, αλλά το υπερβολικό μπορεί να δημιουργήσει μια αίσθηση αποστασιοποίησης και ψυχρότητας.

Διάβασε ακόμα:

Η επιρροή του χρώματος στη διαφήμιση

Η ψυχολογία του χρώματος στον χώρο των πωλήσεων

Η ψυχολογία του σχεδιασμού του logo