Η επαγγελματική εξουθένωση (burnout) είναι μία κατάσταση με διάφορα συμπτώματα που μπορεί να προκληθεί από το χρόνιο στρες στην εργασία. Αποτέλεσμα του burnout είναι το να αισθανόμαστε σωματικά και ψυχικά εξαντλημένοι και αδιάφοροι για την εργασία μας, με αποτέλεσμα μακροπρόθεσμα να προκαλούνται  επιβλαβείς συνέπειες τόσο για τη σωματική όσο και για την ψυχική μας υγεία. Οι συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες εργασίας λόγω της πανδημίας, η ολοένα μεγαλύτερη μετατροπή  του οικιακού χώρου σε εργασιακό χώρο λόγω τηλεργασίας, τα ευμετάβλητα όρια ανάμεσα στην προσωπική και εργασιακή ζωή, αλλά και οι πρωτόγνωρες εργασιακές προκλήσεις επιβαρύνουν τους εργαζομένους.

   Για να προφυλαχθούμε από τα συμπτώματα της επαγγελματικής εξουθένωσης μπορούμε να προσαρμόσουμε τον τρόπο που δουλεύουμε ανάλογα, με μικρές κι έξυπνες ρυθμίσεις.

εργασία από το σπίτι - τηλεργασία

 Πρώτα απ’ όλα είναι πολύ χρήσιμο να ορίσουμε έναν χώρο στον οποίο το κάθε μέλος της οικογένειας θα εργάζεται και θα διαβάζει. Έπειτα μπορούμε να κάνουμε τον χώρο εργασίας μας άνετο και να εδραιώσουμε μια σταθερή ημερήσια ρουτίνα, θέτοντας όρια στις ώρες της εργασίας μας. Είναι πολύ σημαντικό να κάνουμε συχνά διαλείμματα, να διατηρούμε μία θετική στάση, να ορίσουμε ένα πρόγραμμα και τις προτεραιότητές μας, αλλά κυρίως να μη διστάζουμε να ζητήσουμε βοήθεια όταν τη χρειαζόμαστε. 

    Επίσης, η τακτική επικοινωνία με τους συναδέλφους μας και η διατήρηση επαφής με το σύστημα κοινωνικής υποστήριξης μέσω της τεχνολογίας (π.χ. κοινωνικά δίκτυα) συμβάλλει καθοριστικά. Επιπλέον, είναι καλό να φροντίζουμε τη σωματική μας υγεία σε πρακτικό επίπεδο, δηλαδή εν ώρα εργασίας μπορούμε να  σηκωνόμαστε ανά τακτά χρονικά διαστήματα για να τεντωθούμε ή να αλλάξουμε στάση, είναι καλό να παραμένουμε σωματικά δραστήριοι βάζοντας την κίνηση στην καθημερινότητά μας, με το να περπατήσουμε, να πάρουμε καθαρό αέρα. Ο καλός και επαρκής ύπνος, η υγιεινή διατροφή και η σωστή ενυδάτωση βοηθούν στην καλύτερη λειτουργία του εγκεφάλου, άρα και στην καλύτερη απόδοσή μας.

 Προτεραιότητά μας θα πρέπει να αποτελεί πάντα η καλή μας διάθεση και η ψυχική μας υγεία. Είναι καλό να μην προσπερνάμε το γεγονός του ότι νιώθουμε στρεσαρισμένοι, αν αυτό μας συμβεί. Αναγνωρίζουμε από πού πηγάζει το στρες μας, παρατηρούμε πώς αντιδρούμε σε αυτό και μαθαίνουμε να το διαχειριζόμαστε με υγιείς στρατηγικές και τεχνικές χαλάρωσης που μας ταιριάζουν. Φυσικά δεν δεχόμαστε σε καμία περίπτωση διακρίσεις και καταχρηστικές συμπεριφορές από τον εργασιακό χώρο που ενισχύουν το στρες μας. Δεν μένουμε να υποφέρουμε σιωπηλά, αντιθέτως, εκφράζουμε τις δυσκολίες μας σε ανθρώπους που εμπιστευόμαστε και δεν διστάζουμε να επικοινωνήσουμε με οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της εργασίας, δημόσιους φορείς ή άλλες οργανώσεις, για να απαιτήσουμε ίση μεταχείριση. Ο σεβασμός είναι δικαίωμα κάθε ανθρώπου.

   Τέλος, όσον αφορά την ψυχική επιβάρυνση λόγω της πανδημίας, είναι καλό η ενημέρωσή μας από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης να είναι περιορισμένη και πάντα  από επιστημονικές πηγές, και να αποφεύγουμε να είμαστε όλη μέρα εκτεθειμένοι στις ειδήσεις που αναμασούν τις ίδιες πληροφορίες. Αν βιώνουμε παραπάνω στρες λόγω της πανδημίας μιλάμε ανοιχτά με τον προϊστάμενό μας για το πώς η πανδημία επηρεάζει εμάς και την εργασία μας, ώστε να βρούμε λύσεις μαζί. Δεν διστάζουμε να ζητήσουμε υποστήριξη. Δεν περιμένουμε να επιδεινωθούν τα συμπτώματά μας, ρωτάμε για τις διαθέσιμες επιλογές υποστήριξης και ζητάμε βοήθεια. Αναζητάμε πόρους για την ψυχική υγεία και επικοινωνούμε με επαγγελματίες του κλάδου.

Διάβασε ακόμα:

Επαγγελματική εξουθένωση και απομακρυσμένη εργασία

Συμπτώματα και αιτίες επαγγελματικής εξουθένωσης στην περίοδο της πανδημίας COVID-19

Ποιες είναι οι επιπτώσεις της επαγγελματικής εξουθένωσης;

Τι είναι πραγματικά το σύνδρομο της επαγγελματικής εξουθένωσης;