Η έννοια της «γενιάς» χρησιμοποιείται για να περιγράψει καθορισμένες ομάδες γεννήσεων σε συγκεκριμένες ιστορικές και πολιτιστικές συνθήκες. Κάθε γενιά έχει τις δικές της μοναδικές ιδιότητες και χαρακτηριστικά που πρέπει να τιμούμε και σεβόμαστε. 

Η σπουδαιότερη γενιά (Greatest Generation, 1901-1927) έζησε πολλά: τη Μεγάλη Ύφεση και τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και συνέβαλε στη επίτευξη της μεγαλύτερης ευημερίας της ιστορίας. Η γενιά αυτή ωρίμασε σε εποχές ραγδαίας καινοτομίας, συμπεριλαμβανομένου του τηλεφώνου, του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης, καθώς και εφευρέσεων όπως η ατομική βόμβα. Η γενιά αυτή θαυμάζεται για την ικανότητά της να προσαρμόζεται στις κρίσεις και να τις ξεπερνά και σίγουρα άφησε τον κόσμο καλύτερο από ό,τι τον βρήκε. 

Η σιωπηρή γενιά (Silent Generation, 1928-1945), γνωστή ως «παραδοσιακή», ήταν συρρικνωμένη λόγω υστέρησης γεννήσεων στις δεκαετίες του 1920 και του 1930 και μεγάλωσε ως παιδιά που έπρεπε «να υπάρχουν αλλά να μην ακούγονται», εξ’ ου και το όνομά της. Επιβίωσαν από τη Μεγάλη Ύφεση και τις πολεμικές περιόδους και περιγράφεται ως αποτελεσματική, πρακτική και γενικά αντίθετη στον πόλεμο. Καλύτερα μορφωμένη από την προηγούμενη γενιά, η Silent Generation επιδίωκε μια ασφαλή δουλειά και μια ήσυχη ζωή. Διάφορα στερεότυπα της γενιάς αυτής είναι εντελώς ανάρμοστα σήμερα. 

Η γενιά με τη θεαματική αύξηση των γεννήσεων (Baby Boomers, 1946-1964) ονομάστηκαν έτσι λόγω της έκρηξης των γεννήσεων («baby boom») μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Γνωστή για την μεταπολεμική αισιοδοξία της, επηρεάστηκε σημαντικά από τον Ψυχρό Πόλεμο, τον Πόλεμο του Βιετνάμ, τα Πολιτικά Δικαιώματα και τα κινήματα hippie και yuppie. Οι Boomers εκτιμούν τη διαπροσωπική επικοινωνία και είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία. Έχουν τα υψηλότερα ποσοστά διαζυγίων στην ιστορία και το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό γάμων. Οι Boomers έχουν κίνητρα, ειδικά στα οικονομικά, σε σημείο που συχνά επικρίνονται ως άπληστοι. Υιοθέτησαν έναν τρόπο ζωής «live to work» και δυστυχώς το συνταξιοδοτικό σύστημα μπορεί να αδυνατεί να τους υποστηρίξει επαρκώς στα γεράματά τους επειδή είναι τόσο πολλοί!

H γενιά «Χ» (Generation X, 1965-1980) αναφέρεται συχνά ως η «ξεχασμένη γενιά». Είχαν το υψηλότερο ποσοστό διαζευγμένων γονέων. Οι Gen Xers επικεντρώνονται περισσότερο στην ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής, σε αντίθεση με τους εργασιομανείς Boomers. Συχνά επικρίνονται για κυνισμό, αλλά στην πραγματικότητα έχουν σε μεγάλο βαθμό επιχειρηματικό πνεύμα. Πολλά ιστορικά γεγονότα τους έχουν επηρεάσει: το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, η φιλελεύθερη οικονομική πολιτική, το κρακ και η επιδημία του AIDS, ο προσωπικός υπολογιστής και το Διαδίκτυο. Οι Gen Xers ντύνονται επίσης λιγότερο επίσημα στη δουλειά. Επίσης, εισήγαγαν το χιπ χοπ και το grunge και παράλληλα μια βαθειά περιφρόνηση της εξουσίας και του κατεστημένου. 

Η γενιά «Υ» (Generation Y, 1981-1995) έχουν επικριθεί για εθισμό στην τεχνολογία και για ναρκισσισμό, αλλά υπάρχουν πολύ περισσότερα από τις συσκευές τους και το Instagram. Επίσης γνωστοί ως Millennials, έχουν ζήσει δύο υφέσεις, αυξανόμενη εγκληματικότητα, φυλετικές και πολιτικές αναταραχές, και δύο μακρούς πολέμους (Ιράκ και Αφγανιστάν). Επικρίθηκαν για δικαιωματισμό και σπατάλες και έχουν χαρακτηριστεί ως «η γενιά του εγώ». Οι Millennials δημιούργησαν και εμπέδωσαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και συχνά εμφανίζουν κατάθλιψη και άγχος, εν μέρει λόγω της πίεσης που τους ασκήθηκε για να πετύχουν και της παράλληλης έλλειψης οικονομικών ευκαιριών να το κάνουν. Οι Millennials έχουν υψηλότερα ποσοστά ανεργίας και χρέους από τις προηγούμενες γενιές και καθυστερούν σε μεγάλο βαθμό τον γάμο, την οικογένεια και την αγορά σπιτιού μέχρι να σταθεροποιηθούν οικονομικά. 

Η γενιά «Ζ» (Generation Z, 1996-2015) είναι η πρώτη πραγματικά ψηφιακή γενιά, με πολλούς να αποκτούν τα πρώτα τους κινητά τηλέφωνα πριν από την ηλικία των 9 ετών. Περισσότερο ικανοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τους Millennials, τα μέλη της Gen Z ασχολούνται περισσότερο με την κοινωνική δικαιοσύνη και τα πολιτικά ζητήματα από ό, τι οι παλαιότερες γενιές στην ίδια ηλικία, κυρίως λόγω των κοινωνικών μέσων. Η Gen Z διαθέτει υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη σε σύγκριση με τις παλαιότερες γενιές και είναι πιο πιθανό να συμμετάσχει στον ακτιβισμό. Επειδή η Gen Z είναι ακόμα τόσο νεαρή, δεν υπάρχουν ακόμη πολλά δεδομένα για αυτήν. 

Η γενιά «Α» (Generation Alpha, 2015-2025) μεγαλώνει σε σπίτια με έξυπνες συσκευές παντού. Η τεχνολογία είναι ενσωματωμένη σε καθημερινά αντικείμενα. Πολλοί παρακολούθησαν διαδικτυακά το σχολείο κατά την πανδημία και αγαπούν τη διαδικτυακή μάθηση. Είναι ψηφιακά εξοικειωμένοι και επιδιώκουν άμεσες και εξατομικευμένες ψηφιακές εμπειρίες ως καταναλωτές. Προβλέπεται να είναι μια πολύ μορφωμένη και πλούσια γενιά. Τα διαμορφωτικά τους γεγονότα ήταν η πανδημία, τα κινήματα κοινωνικής δικαιοσύνης και το Brexit. Ως ψηφιακοί χρήστες που βλέπουν τον κόσμο μέσω οθονών θα αποσυνδεθούν από τα μετρητά. Θα χειρίζονται τα χρήματα ως αριθμό σε μια οθόνη και θα τα ξοδεύουν ως κρυπτονομίσματα, μέσω εφαρμογών και άλλων μορφών ηλεκτρονικού εμπορίου.

Οι γενιές χρησιμοποιούν την τεχνολογία διαφορετικά. Οι νεότερες γενιές παρακινούν τους ηλικιωμένους στην υιοθέτηση και χρήση της τεχνολογίας. Οι γενιές χρησιμοποιούνται για την κατηγοριοποίηση των καταναλωτικών συμπεριφορών και τάσεων. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τις ηλικιακές ομάδες, καθώς τα εργαλεία μάρκετινγκ περιλαμβάνουν την ηλικία ως παράμετρο. Αλλά οι γενιές και μόνο δεν λένε όλη την αλήθεια και οι συμπεριφορές μπορεί να είναι δύσκολο να αποτυπωθούν. Εξάλλου, κάθε γενιά μεγαλώνει. Επομένως, δεν μπορούμε να βασιστούμε μόνο στην ηλικιακή παραμετροποίηση. Κάθε γενιά βρίσκεται στο εργατικό δυναμικό για διαφορετικά χρονικά διαστήματα και έχει συσσωρεύσει διάφορους βαθμούς πλούτου. Κάθε γενιά προετοιμάζεται και εξοικονομεί πόρους για τα διαφορετικά στάδια ζωής, όπως η συνταξιοδότηση, τα δίδακτρα για τις σπουδές των παιδιών ή η αγορά αυτοκινήτου. Κάθε γενιά μεγαλώνει στον εξελισσόμενο τεχνολογικό κόσμο και έχει ιδιαίτερες προτιμήσεις όσον αφορά τη χρηματοοικονομική διαχείριση. Κάθε γενιά μεγάλωσε σε διαφορετικό οικονομικό κλίμα, επηρεάζοντας τις οικονομικές της τάσεις. Ωστόσο, η πανδημία έγινε ο μεγάλος ισοσταθμιστής, καθώς όλες οι γενιές έπρεπε να προσαρμοστούν σε νέα δεδομένα. Σήμερα, οι παλαιότερες γενιές συμπεριφέρονται περισσότερο σαν τις νεότερες. Και αν κάποιος θέλει να πετύχει στην αυριανή αγορά, είναι σημαντικό να κατανοήσει τις νεότερες γενιές.

Διάβασε ακόμα:

Τι αναμένει από τον χώρο εργασίας η «γενιά Υ»