Τα σιδηροδρομικά ατυχήματα δεν είναι τόσο συνηθισμένα όσο άλλα ατυχήματα και ίσως γι’ αυτό δεν θεωρούνται μεγάλη απειλή. Παρόλο που οι σιδηρόδρομοι δεν χρησιμοποιούνται τόσο συχνά όσο τους προηγούμενους αιώνες, εξακολουθούν να παραμένουν αρκετά ενεργοί. Στην πραγματικότητα, τα τρένα εξακολουθούν να είναι αρκετά διαδεδομένα στις μεγάλες πόλεις ιδίως το μετρό, τα προαστιακά τρένα, τα τραμ κ.λπ. Μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες υπάρχουν περίπου 600 σιδηροδρομικές γραμμές, εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα γραμμών και πάνω από 209.000 σιδηροδρομικές διαβάσεις.

  Δυστυχώς, όταν συμβαίνουν σιδηροδρομικά ατυχήματα, συχνά καταλήγουν σε σοβαρούς τραυματισμούς και θανάτους.

Στατιστικά στοιχεία ατυχημάτων με τρένο

Υπολογίζεται ότι τα τρένα σκοτώνουν 1 άνθρωπο κάθε 100 λεπτά. Κάθε χρόνο σχεδόν 1.000 άνθρωποι σκοτώνονται σε ατυχήματα που σχετίζονται με τρένα.

Περισσότερα από τα μισά σιδηροδρομικά ατυχήματα συμβαίνουν σε απροστάτευτες διαβάσεις, ενώ πάνω από το 80% των διαβάσεων δεν διαθέτουν επαρκείς προειδοποιητικές διατάξεις, όπως φώτα και μπάρες. Επιπλέον, οι επιβάτες οχημάτων που συγκρούονται με τρένο έχουν 40 φορές περισσότερες πιθανότητες να πεθάνουν από ό,τι αν είχαν συγκρουστεί με άλλο όχημα συγκρίσιμου μεγέθους.

Οι 10 κυριότερες αιτίες ατυχημάτων με τρένα και σιδηροδρόμους

Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους συμβαίνουν σιδηροδρομικά ατυχήματα – τα περισσότερα από τα οποία λαμβάνουν χώρα σε διαβάσεις όταν τα αυτοκίνητα προσπαθούν να “προλάβουν” το τρένο. Όταν συμβαίνουν αυτά τα ατυχήματα, συχνά εμπλέκονται οι επιβάτες, ο οδηγός και κάποιοι περαστικοί.

Αν και κάθε περίπτωση είναι μοναδική, οι πιο συνηθισμένες αιτίες ατυχημάτων με τρένο είναι οι εξής:

1. Αμέλεια

Τα σιδηροδρομικά ατυχήματα που οφείλονται σε αμέλεια μπορούν να αποδοθούν είτε σε κάποιο σφάλμα της ίδιας της σιδηροδρομικής εταιρείας, είτε στην αμέλεια ενός σιδηροδρομικού υπαλλήλου. Ορισμένα ατυχήματα οφείλονται ακόμη και σε αμέλεια της ίδιας της κυβέρνησης.

Ένας βασικός παράγοντας που συμβάλλει σε αυτό το πρόβλημα είναι η ξεπερασμένη τεχνολογία που χρησιμοποιείται ακόμη και σήμερα, ενώ υπάρχει διαθέσιμη καλύτερη τεχνολογία για τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, αλλά η υιοθέτηση αυτών των χαρακτηριστικών συχνά αναβάλλεται επειδή συνεπάγεται μια μεγάλη χρηματική δαπάνη. 

2. Ανθρώπινο σφάλμα

Ακόμη και όσοι εργάζονται στον τομέα των σιδηροδρόμων για αρκετό καιρό μπορεί να κάνουν κάποιο λάθος που θα βλάψει άλλους ανθρώπους, συμπεριλαμβανομένων των επιβατών. Η κακή κρίση, η απειρία, τα προβλήματα όρασης, οι μειωμένες αντιδράσεις και η κόπωση μπορεί να συμβάλουν σε καταστροφές αμαξοστοιχιών.

3. Απερίσκεπτοι πεζοί και οδηγοί

Τα σιδηροδρομικά ατυχήματα δεν είναι πάντα σφάλμα του χειριστή ή της εταιρείας τρένων. Μερικές φορές, ένας απερίσκεπτος ή αφηρημένος πεζός μπορεί να προκαλέσει σύγκρουση, καθώς στέκεται ή διασχίζει τις γραμμές σε λάθος στιγμή. Σε άλλα σενάρια, ο οδηγός ενός αυτοκινήτου, φορτηγού, μοτοσικλέτας ή άλλου μηχανοκίνητου οχήματος μπορεί να προκαλέσει ατύχημα αφήνοντας το όχημά του σταθμευμένο πάνω στις γραμμές του τρένου ή προσπαθώντας να προλάβει το τρένο σε μια διάβαση.

4. Μηχανική βλάβη

Η μηχανική βλάβη και τα ελαττωματικά εξαρτήματα είναι πιο σπάνια από άλλες συνήθεις αιτίες σύγκρουσης τρένων, αλλά περιστασιακά συμβαίνουν.

5. Ταχείες αμαξοστοιχίες

Πολλά σιδηροδρομικά ατυχήματα των τελευταίων ετών έδειξαν ότι όσο πιο γρήγορο είναι το τρένο, τόσο χειρότερες γίνονται οι συνέπειες σε περίπτωση σύγκρουσης και τόσο μεγαλύτερη η πιθανότητα εκτροχιασμού.

6. Ελαττωματικές ράγες

Η παρεμπόδιση είναι ένα συνηθισμένο πρόβλημα με τις ράγες και μπορεί να προκαλέσει εκτροχιασμό τρένου. Τα ξένα αντικείμενα που αφήνονται κατά λάθος στο σημείο όπου θα περάσει το τρένο μπορεί να αποβούν θανατηφόρα.

7. Εκτροχιασμοί

Εκτροχιασμός είναι όταν μια αμαξοστοιχία βγαίνει από τη σιδηροτροχιά της, είτε λόγω σύγκρουσης με άλλο αντικείμενο, είτε λόγω λάθους του οδηγού, είτε λόγω μηχανικής βλάβης της γραμμής, είτε λόγω σπασμένων σιδηροτροχιών, είτε λόγω ελαττωματικών τροχών. Ένας εκτροχιασμός δεν σημαίνει απαραίτητα ότι το τρένο βγαίνει από τις ράγες – κάποιοι μπορεί να είναι μικροί. Ωστόσο, ένας σοβαρός εκτροχιασμός μπορεί να είναι καταστροφικός εάν συμβεί ενώ το τρένο κινείται με μεγάλη ταχύτητα.

8. Μη προστατευμένες σιδηροδρομικές διαβάσεις

Περισσότερο από το 80% των διαβάσεων δεν διαθέτουν επαρκείς συσκευές προειδοποίησης, όπως φώτα και μπάρες, και περισσότερα από τα μισά σιδηροδρομικά ατυχήματα συμβαίνουν σε απροστάτευτες διαβάσεις. Τα ατυχήματα σε απροστάτευτες σιδηροδρομικές διαβάσεις προκαλούνται συχνότερα από: κακή ορατότητα, απόσπαση της προσοχής του οδηγού, μέθη του οδηγού, κακή λειτουργία των σηματοδοτών κ.α.

9. Ακινητοποιημένα βαγόνια στην τροχιά

Τα αυτοκίνητα σπάνια κολλάνε σε σιδηροδρομικές ισόπεδες διαβάσεις. Αν όμως συμβεί και ένα τρένο πλησιάζει γρήγορα και δεν υπάρχει χρόνος να σώσετε το αυτοκίνητό σας, να θυμάστε ότι η ζωή και η ασφάλειά σας είναι πρώτη προτεραιότητα. Απομακρυνθείτε όσο το δυνατόν περισσότερο από το όχημά σας.

10. Αυτοκτονίες

Δυστυχώς, ορισμένοι άνθρωποι επιλέγουν να βάλουν τέλος στη ζωή τους στέκοντας στις ράγες ή πηδώντας μπροστά από ένα τρένο. Δυστυχώς, αυτή η τραγική και απελπισμένη πράξη θέτει σε κίνδυνο και άλλες ζωές, όπως τα πληρώματα των τρένων, οι ανταποκριτές έκτακτης ανάγκης, οι επιβάτες και οι παρευρισκόμενοι.

Πρόληψη σιδηροδρομικών ατυχημάτων & ασφάλεια σιδηροδρόμων

Για να επιτευχθεί η ασφάλεια των σιδηροδρόμων και των σιδηροδρομικών γραμμών, οι εταιρείες είναι υποχρεωμένες να κάνουν ό,τι μπορούν για να διασφαλίσουν την προστασία των επιβατών, των χειριστών και των πεζών.

Όταν συμβαίνει ένα σιδηροδρομικό δυστύχημα, το μαύρο κουτί πρέπει να ανακτηθεί αμέσως, ώστε να δώσει λεπτομέρειες για το τι οδήγησε στο ατύχημα, όπως η ταχύτητα και η κατεύθυνση του τρένου. Επίσης, το μαύρο κουτί είναι απαραίτητο για να αποδειχθεί εάν υπήρξε ή όχι αμέλεια 

Ακολουθούν συμβουλές σχετικά με το πώς να αποφύγετε την πρόκληση ατυχήματος με τρένο:

• Να έχετε πάντα υπόψη ότι μια σιδηροδρομική γραμμή είναι σε λειτουργία.

• Ποτέ μην σταματάτε σε σιδηροδρομική γραμμή.

• Ποτέ μην εισέρχεστε σε σήραγγα τρένου ή να διασχίζετε μια σιδηροδρομική γέφυρα, όπου μπορεί να παγιδευτείτε χωρίς διαφυγή αν εισέλθει τρένο.

• Ποτέ μην περπατάτε ή παίζετε πάνω σε σιδηροδρομική γραμμή.

• Ποτέ μην προσπαθείτε να τρέξετε ή να νικήσετε ένα τρένο.

• Κοιτάτε πάντα και προς τις δύο κατευθύνσεις πριν διασχίσετε μια διάβαση τρένου.

Διάβασε ακόμα:

Η σημασία της κοινωνικής δέσμευσης

Τι καθορίζει τη συμπεριφορά των αναποφάσιστων ψηφοφόρων την ημέρα της κάλπης

Ηλεκτρονική διαμεσολάβηση: η σύγχρονη τάση