Ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του τουρισμού και της φιλοξενίας προσπαθούν να αναβαθμίσουν τεχνολογικά τις υπηρεσίες τους, ενσωματώνοντας καινοτομίες που ενισχύουν την πελατειακή εμπειρία και παρέχουν  πρωτίστως ασφάλεια. Στόχος των επιχειρήσεων είναι να προσελκύσουν περισσότερους τουρίστες, ακολουθώντας τις τεχνολογικές εξελίξεις και τάσεις που φαίνεται να διαμορφώνουν την τουριστική βιομηχανία μετά την έλευση της πανδημίας.

• Εικονική πραγματικότητα (Virtual Reality – VR)

Μέσω της τεχνολογίας VR ο χρήστης «μεταφέρεται» σε ένα ψηφιακό περιβάλλον με τη χρήση μάσκας ή άλλου εξοπλισμού. Υπάρχει η εικονική πραγματικότητα εμβύθισης (ο εικονικός κόσμος παρουσιάζεται σε πλήρες μέγεθος σε αρμονία με τις ανθρώπινες διαστάσεις) και η εικονική πραγματικότητα, χωρίς εμβύθιση(τρισδιάστατο περιβάλλον που προβάλλεται μέσω οθόνης γραφικών). Προς αυτή την κατεύθυνση αναδύεται και ο εικονικός τουρισμός σαν μία νέα μορφή τουρισμού, ιδιαίτερα ωφέλιμος για τα άτομα που δυσκολεύονται να μετακινηθούν ή δεν μπορούν να καλύψουν το κόστος ενός ταξιδιού.

Η εικονική πραγματικότητα μπορεί να λειτουργήσει και προωθητικά, προσφέροντας μια ενδιαφέρουσα εμπειρία προσομοίωσης στους πελάτες. Οι εικονικές περιηγήσεις για παράδειγμα μπορούν να διευκολύνουν την επιλογή του κατάλληλου ξενοδοχείου ή να δώσουν μια πρώτη γεύση από τον προορισμό ή τα αξιοθέατα της εκάστοτε περιοχής, ενισχύοντας την επιθυμία των πελατών να ζήσουν την εμπειρία δια ζώσης. Μια επιπλέον χρήση της εικονικής πραγματικότητας κατά τη διάρκεια των διακοπών αφορά και τον κλάδο της ψυχαγωγίας.

• Επαυξημένη πραγματικότητα (Augmented Reality – AR): Η τεχνολογία AR, σε αντίθεση με την τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας, δεν αντικαθιστά το πραγματικό περιβάλλον, απλώς το εμπλουτίζει εισάγοντας σε αυτό ψηφιακά στοιχεία. Χωρίς να προσφέρει αλληλεπίδραση μεταξύ εικονικού και πραγματικού κόσμου, περιλαμβάνει την εισαγωγή πληροφοριών και δεδομένων από οποιοδήποτε υπολογιστικό σύστημα ή βάση δεδομένων στον πραγματικό (θεατό) κόσμο, σε πραγματικό χρόνο. Στην ουσία αλλάζει την αντίληψη ενός ατόμου για το φυσικό του περιβάλλον, όταν ο χρήστης το βλέπει μέσω μιας συγκεκριμένης συσκευής. Η πιο συχνή χρήση γίνεται μέσω smartphone ή tablet, γεγονός που κάνει την τεχνολογία αυτή πιο εύκολα προσβάσιμη, υπάρχουν ωστόσο και άλλες εξειδικευμένες συσκευές π.χ. Google Glass και Microsoft HoloLens. Σε πολλές περιπτώσεις, το AR λειτουργεί μαζί με άλλες τεχνολογίες κινητής τηλεφωνίας, όπως οι κάμερες και τα GPS.

Με την τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας μπορούμε να δούμε για παράδειγμα πώς θα φαίνονταν οι τοίχοι του σπιτιού μας με ένα άλλο χρώμα, πριν τους βάψουμε ή να σαρώσουμε ένα λογότυπο και να προβληθεί ένα βίντεο. Η πιο κοινή χρήση της τεχνολογίας AR στην τουριστική βιομηχανία είναι η εισαγωγή πιο διαδραστικών στοιχείων στα ξενοδοχεία π.χ. μέσω ενσωμάτωσης ψηφιακών πληροφοριών σε  χάρτες τοίχου αναρτημένους στα δωμάτια, όπου μπορούν να προβάλλονται τρισδιάστατες εικόνες από τα  hotspot τις περιοχής. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους πελάτες για να μεταφράσουν άμεσα διάφορες πληροφορίες εντός του καταλύματος ή να περιηγηθούν στην πόλη π.χ.  όταν χρησιμοποιούν την αναγνώριση αντικειμένων για να αποκτήσουν πληροφορίες στην οθόνη σχετικά με σημεία ενδιαφέροντος (μουσεία, γκαλερί, αξιοθέατα κ.ο.κ.).

Οι Κώδικες Γρήγορης Απόκρισης (QR-CODE) που μπορούμε πλέον να συναντήσουμε σε κάθε εστιατόριο μπορούν επίσης να εκκινήσουν ένα διαδραστικό περιεχόμενο βασισμένο στην τεχνολογία AR, αν και συνήθως η ψηφιακή εμπειρία τελειώνει με μια παρότρυνση για δράση ή τη μετάβαση στη σελίδα προορισμού. Ωστόσο με την αξιοποίηση της επαυξημένης πραγματικότητας θα μπορούσε να προβληθεί στο tablet ή το κινητό μία επιλογή από το μενού σε πολλές διαστάσεις, σαν να ήταν το φαγητό μπροστά από τον πελάτη.

• Τεχνητή νοημοσύνη (AI): Χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη, πολλές εργασίες που απαιτούν εργατικό δυναμικό μπορούν να αυτοματοποιηθούν βελτιώνοντας την ποιότητα και την απόδοση και μειώνοντας το κόστος για τις επιχειρήσεις. Στον ταξιδιωτικό κλάδο η χρήση ρομπότ αποτελεί μια πολύ καλή επιλογή εν μέσω πανδημίας, καθώς τα ρομπότ κάνουν ευκολότερη την υλοποίηση των μέτρων κοινωνικής απόστασης. Η επένδυση σε πιο αυτόνομα ρομπότ είναι επιπλέον ένα εξαιρετικό εργαλείο για τη βελτίωση της ικανοποίησης των πελατών σας. π.χ. ένα ρομπότ μπορεί να απαντάει σε συχνές ερωτήσεις, να βοηθάει σε απλές εργασίες και να μεταφέρει τα προσωπικά αντικείμενα στο δωμάτιο. Πέρα από τα ρομπότ οι επιχειρήσεις μπορούν να χρησιμοποιήσουν πιο απλά μέσα υποστήριξης και εξυπηρέτησης πελατών π.χ. μέσω της χρήσης chatbots (εφαρμογές λογισμικού που χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη και την  επεξεργασία φυσικής γλώσσας για να καταλάβουν τις ανάγκες του χρήστη και να τον καθοδηγούν στο επιθυμητό αποτέλεσμα όσο το δυνατόν πιο γρήγορα κι εύκολα).