Η τεχνολογία πλέον έχει κυριεύσει την καθημερινότητά μας και την επαγγελματική λειτουργικότητά μας. Για κάποια άτομα που διανύουν την τελευταία δεκαετία του εργασιακού τους βίου οι αλλαγές που απαιτούνται ως απόρροια της έκρηξης της τεχνολογίας και η αναγκαιότητα προσαρμογής στις νέες εργασιακές συνθήκες φαντάζουν από δύσκολες έως ακατόρθωτες. Περίπου το 25% των εργαζομένων άνω των 60 ετών δεν μπαίνει ποτέ στο διαδίκτυο. 

Πολλοί ηλικιωμένοι υπάλληλοι βιώνουν άγχος όταν έρχονται αντιμέτωποι με την εκμάθηση και χρήση άγνωστων προγραμμάτων. Ορισμένοι μπορεί επίσης να έχουν φυσικούς περιορισμούς, οι οποίοι μπορεί να δυσχεραίνουν τη χρήση της τεχνολογίας. Γι΄αυτούς τους λόγους η επιμόρφωση των ηλικιωμένων για την εξοικείωση με την τεχνολογία πρέπει  να προσαρμόζεται στις ιδιαιτερότητες των ηλικιωμένων οι οποίοι δεν προσεγγίζουν την τεχνολογία διαισθητικά όπως κάνουν οι νεότεροι υπάλληλοι.  Εντολές οι οποίες είναι αυτονόητες πλέον όπως η επισύναψη ή η αντιγραφή και η επικόλληση για πολλούς ηλικιωμένους είναι άγνωστες λέξεις. 

Το πρώτο βήμα λοιπόν για την εκπαίδευση των ηλικιωμένων στην τεχνολογία είναι η αποτύπωση του βασικού επιπέδου κατανόησης. Παρόλο που τα τελευταία χρόνια η εκπαίδευση μέσω του διαδικτύου κερδίζει έδαφος οι μεγαλύτεροι σε ηλικία υπάλληλοι μαθαίνουν καλύτερα όταν η εκπαίδευση γίνεται διά ζώσης. Αυτή η προσέγγιση μπορεί να είναι πιο χρονοβόρα και δαπανηρή από την απλή παροχή ενός διαδικτυακού σεμιναρίου, αλλά αν το τελικό αποτέλεσμα είναι ένας πλήρως εκπαιδευμένος, λειτουργικός χρήστης της τεχνολογίας, αξίζει η επένδυση.

Το πρόβλημα προκύπτει όταν οι ίδιοι οι υπάλληλοι είναι τεχνοφοβικοί ή τεχνοσκεπτικιστές με αποτέλεσμα το κίνητρό τους για εξοικείωση με την τεχνολογία να είναι χαμηλό. Το κίνητρο είναι το κλειδί για την εκμάθηση οποιασδήποτε νέας δεξιότητας. Άρα ίσως χρειαστεί πριν την προσφορά σεμιναρίων να ενισχυθεί το κίνητρο και να καταστεί σαφές πόσο θα βελτιωθεί όχι μόνο η παραγωγικότητα των εργαζομένων αλλά και η καθημερινότητά τους είτε σχετίζεται με την επαγγελματική τους καθημερινότητα είτε με την προσωπική τους ζωή. 

Πολλοί εργοδότες θεωρούν ότι ίσως είναι ουτοπική η προσπάθεια εξοικείωσης των μεγαλύτερων σε ηλικία υπαλλήλων τους με την τεχνολογία και απλά να τοποθετούν αυτούς τους υπαλλήλους σε θέσεις που δεν είναι τόσο απαιτητικές ως προς τη χρήση του υπολογιστή ή του διαδικτύου. Με αυτόν τον τρόπο όμως παραγκωνίζονται άτομα τα οποία με την κατάλληλη εκπαίδευση και την εμπειρία που διαθέτουν ίσως θα εκτόξευαν  την παραγωγικότητά τους και θα προσέφεραν τα μέγιστα στην επιχείρηση. 

Παρά την αυξανόμενη υποστήριξη των ηλικιωμένων ατόμων και τα μεγάλα βήματα στην καλύτερη τεχνολογία για τους ηλικιωμένους, μια επιλεγμένη ομάδα επιμένει σε προκαταλήψεις σχετικά με την πολυπλοκότητα και την αναποτελεσματικότητα της τεχνολογίας. Δυστυχώς, αυτό αποτελεί σημαντικό μειονέκτημα για την ηλικιακή ομάδα, διότι η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει αρκετά πλεονεκτήματα στον γηράσκοντα πληθυσμό, όχι μόνο όσον αφορά την εργασία αλλά και σε άλλες πτυχές της ζωής όπως οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, η ασφάλεια, η υγεία, και ηψυχαγωγία.

Διάβασε ακόμα:

Οι 10 συνιστώσες της εργασιακής ικανοποίησης

Ο μάνατζερ “γλάρος”: το στυλ διοίκησης που πρέπει να αποφύγεις

Το φαινόμενο των οργανωτικών σιλό