Οι συζητήσεις σχετικά με την αποδοτικότητα των εργαζομένων περιστρέφονται συνήθως γύρω από την κατανομή του χρόνου, τις αποτελεσματικές ώρες εργασίας και τον τρόπο με τον οποίο τα άτομα εντάσσονται σε μια δεδομένη επαγγελματική κουλτούρα. Δεν πρέπει όμως να αμελείται η παράλληλη δημιουργία των συνθηκών που διασφαλίζουν την ψυχική ευημερία των εργαζομένων. Οι εργαζόμενοι κάθε άλλο παρά μηχανές είναι και οι υγιείς συναισθηματικές αντιδράσεις αποτελούν κρίσιμο πλεονέκτημα για την επιχειρηματική επιτυχία. 

Σ΄έναν χώρο όπου οι άνθρωποι περνούν τουλάχιστον οκτώ ώρες την ημέρα για πέντε ημέρες την εβδομάδα, απαιτείται ένα μη επιζήμιο για την ψυχική υγεία εργασιακό περιβάλλον. Σύμφωνα με τον ΠΟΥ, η ψυχική ευημερία στον εργασιακό χώρο επηρεάζει την υγεία, την απόδοση και την παραγωγικότητα, τη δέσμευση και τις εργασιακές σχέσεις. Κάποιος που αισθάνεται καταπονημένος ή εργάζεται σε ένα αρνητικό εργασιακό περιβάλλον μπορεί αντιμετωπίσει συμπτώματα επαγγελματικής εξουθένωσης, άγχους ή κατάθλιψης. 

Τα συναισθήματα είναι εκφράσεις των αναγκών των ατόμων, που όταν ικανοποιούνται παράγονται θετικά συναισθήματα. Όταν όμως δεν ικανοποιούνται παρατηρείται αρνητικότητα η οποία διαχέεται από το άτομο, στην ομάδα. Όταν οι επιχειρήσεις θέτουν σε εφαρμογή συγκεκριμένα μέτρα για την ικανοποίηση των αναγκών των υπαλλήλων, θέτουν τα θεμέλια για ένα ισχυρό συναισθηματικά εργατικό δυναμικό.

Κάθε αλλαγή ξεκινά με την αναγνώριση μίας κατάστασης είτε αυτή απαιτεί βελτίωση, διόρθωση ή απλώς ενσωμάτωση σε μία νέα στρατηγική. Η παγίωση μιας διαφανούς και ειλικρινής γραμμής επικοινωνίας μεταξύ των εργοδοτών και των ομάδων τους, βοηθά στην έκφραση τόσο των αρνητικών όσο και των θετικών συναισθημάτων και παρέχει ψυχολογική ασφάλεια. Ως αποτέλεσμα, οι άνθρωποι μοιράζονται ανοιχτά τα θέματα που τους απασχολούν και επιτρέπουν στον εαυτό τους να είναι ευάλωτοι. 

Κάθε εργαζόμενος θέλει να αισθάνεται ασφαλής και ότι αναγνωρίζεται η αξία του. Με την κατανόηση και την ικανοποίηση των αναγκών των εργαζομένων, οι επιχειρήσεις μειώνουν σημαντικά το θυμό και την απογοήτευση και απελευθερώνουν τα κίνητρα και τη δημιουργικότητα, που τελικά βελτιώνουν τα επιχειρηματικά αποτελέσματα. 

Όταν οι εργαζόμενοι είναι ανοιχτοί σχετικά με τα συναισθήματα και τις ανάγκες τους, οι διευθυντές πρέπει να ανταποκρίνονται άμεσα και να προωθούν αλλαγές ως απάντηση σε αυτές τις ανάγκες, οι οποίες θα επηρεάσουν όχι μόνο την ψυχική ευημερία του εργαζομένου, αλλά και την επιχειρησιακή κουλτούρα. Η στόχευση σε έναν ασφαλέστερο ψυχικά χώρο εργασίας πρέπει να υποστηρίζεται ενεργητικά με συγκεκριμένες πράξεις και στρατηγικές. Για παράδειγμα, αν ένας διευθυντής αντιληφθεί ότι η ομάδα του είναι εξαντλημένη και επηρεάζονται αρνητικά τόσο η απόδοση όσο και το ήρεμο κλίμα στην εργασία, μπορεί να ενθαρρύνει τα μέλη της ομάδας να πάρουν κάποια άδεια για να ανακάμψουν. Μια συγκεκριμένη ενέργεια ως απάντηση σε μια συγκεκριμένη ανάγκη.

Πώς μπορείτε να συμβάλλετε στη διασφάλιση μίας εργασιακής κουλτούρας φιλικής προς την ψυχική υγεία. 

Εργαζόμενος

• Να είστε ειλικρινείς σχετικά με τα συναισθήματά σας. Αντί να τα κρύβετε ή να λέτε στον εαυτό σας ότι δεν έχουν σημασία, αλλά κατά βάθος ξέρετε ότι έχουν, μιλήστε γι’ αυτά με τον προϊστάμενο ή τον διευθυντή σας. Μπορεί να σας ακούσουν και να δημιουργήσουν το χώρο και τις ευκαιρίες για να ικανοποιήσετε τις ανάγκες σας.

• Είναι σημαντικό να μην ξεχνάτε την αξία σας σε μια ομάδα ή σε μια εταιρεία. Η ευημερία και η ευτυχία σας έχουν σημασία! Οι ηγέτες των επιχειρήσεων πρέπει να διασφαλίσουν ότι παρέχουν ένα θετικό και ψυχικά ασφαλές περιβάλλον εργασίας, όπου μπορείτε να είστε η καλύτερη εκδοχή του εαυτού σας τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Να θυμάστε, οι ευτυχισμένοι άνθρωποι κάνουν την καλύτερη δουλειά.

Διευθυντής/εργοδότης

• Ως επικεφαλής ομάδας, ενθαρρύνετε την ειλικρίνεια, το άνοιγμα και παρακινήστε την ομάδα σας να σας δώσει ανατροφοδότηση. Τονίστε ότι είτε οι απόψεις είναι αρνητικές είτε θετικές, δεν θα υπάρξουν επιπτώσεις, παρά μόνο προσπάθειες για την επίλυση τυχόν προβλημάτων. Δώστε τους τον χρόνο και τον χώρο για να επικοινωνήσουν μαζί σας όποτε εκείνοι επιλέξουν. Αυτές οι ενέργειες δείχνουν ότι είστε ανοιχτοί στην επικοινωνία και ότι έχουν την πλήρη υποστήριξή σας. Αν και ιεραρχικά είστε πάνω από αυτούς, προσεγγίστε τους με ταπεινότητα και ως ισότιμο μέλος της ομάδας.

• Ως διευθυντής/εργοδότης, δώστε μεγάλη προσοχή στους υπαλλήλους σας και στην εργασία τους. Αν κάνουν μικρά λάθη ή αν τους παίρνει περισσότερο χρόνο για να εκτελέσουν μια εργασία που συνήθως διαρκεί λιγότερο, ή ακόμα και αν είναι εμφανώς κουρασμένοι, ρωτήστε τους αν κάτι τους απασχολεί. Προσεγγίστε τους με μη επικριτικό και συμπονετικό τρόπο. Ενημερώστε τους ότι έχουν την υποστήριξή σας και την υποστήριξη της ομάδας σε περίπτωση που χρειάζονται να μιλήσουν ή να ανακουφιστούν από τον φόρτο εργασίας. Ενθαρρύνετε την πολιτική του διαμοιρασμού. 

• Ως εργοδότης, επικεφαλής ομάδας ή ακόμα και ως συνάδελφος, αν κάποιος είναι εμφανώς αφηρημένος ή αναστατωμένος εξαιτίας ενός προσωπικού ζητήματος, να είστε ανοιχτοί. Δώστε του την ευκαιρία να μιλήσει γι’ αυτό, προσκαλέστε τον για ένα διάλειμμα για καφέ, κάντε μια βόλτα ή ακόμη και δώστε του χώρο να κλάψει. 

Η αναγνώριση και η σύνδεση συναισθημάτων και αναγκών είναι μια πολύτιμη προσέγγιση τόσο για τους ηγέτες των ομάδων όσο και για τους εργαζόμενους, ώστε να κατανοήσουν καλύτερα τον αντίκτυπο των συναισθημάτων στον εργασιακό χώρο.

Διάβασε ακόμα:

Το φαινόμενο του Πυγμαλίωνα

Γιατί ξοδεύουμε τόσo πολλά χρήματα σε ρούχα;

Είναι οι γιατροί κατάλληλοι για την πολιτική;