Η ευαισθητοποίηση και η υποστήριξη της ψυχικής υγείας στον εργασιακό χώρο έχει ενισχυθεί κατά τη διάρκεια των ετών, ωστόσο το στίγμα εξακολουθεί να επηρεάζει τις ζωές των ψυχικά ασθενών. Μερικές φορές, οι άνθρωποι προτιμούν να παλέψουν μόνοι τους με τους δαίμονές τους. Τι πρέπει όμως να κάνετε αν ανησυχείτε για την ψυχική υγεία ενός συναδέλφου σας;

Το εργασιακό στρες, η κατάθλιψη και το άγχος ευθύνονται για 15,4 εκατομμύρια χαμένες ημέρες εργασίας το 2023. Η υποστήριξη ενός φίλου ή συναδέλφου που παλεύει με την ψυχική του υγεία μπορεί να έχει εξαιρετικά θετικά αποτελέσματα. Ακόμα και η πιο μικρή χειρονομία, όπως το να καθίσετε μαζί του κατά τη διάρκεια του διαλείμματος ή να του κάνετε ένα κομπλιμέντο, μπορεί να έχει μεγάλη σημασία. Ωστόσο, αν εξακολουθείτε να ανησυχείτε για την ψυχική υγεία ενός συναδέλφου, τότε διαβάστε παρακάτω τις συμβουλές. Πρόκειται για ένα πολύ ευαίσθητο θέμα, το οποίο θα πρέπει να προσεγγίσετε με προσοχή και σύνεση.

Μην παίρνετε βιαστικές αποφάσεις

Πρώτα απ’ όλα, γνωρίζετε με βεβαιότητα ότι η ψυχική υγεία του συναδέλφου σας βρίσκεται σε κίνδυνο ή απλώς κάνετε μια υπόθεση;

Κάντε μια παύση για μια στιγμή για να αξιολογήσετε σωστά την κατάσταση και παρατηρήστε τυχόν αλλαγές στη συμπεριφορά. Αν εμφανίζεται κάποιος απόμακρος, υποτονικός και σταθερά πεσμένος, ενώ συνήθως είναι ένας ζωντανός, κοινωνικός άνθρωπος, τότε ίσως παλεύει με την ψυχική του υγεία.

Προσφερθείτε να βοηθήσετε στη δουλειά

Το άγχος στη δουλειά είναι αρκετά συνηθισμένο. Ωστόσο, η συνεχής έκθεση σε αγχωτικές καταστάσεις, όπως η τήρηση σημαντικών προθεσμιών ή η συμμετοχή σε νέες επαγγελματικές συναντήσεις, μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερες ώρες εργασίας από το συνηθισμένο και, ακόμη χειρότερα, σε επαγγελματική εξουθένωση. Αυτό μπορεί να έχει εξαιρετικά αρνητικές επιπτώσεις στην καριέρα κάποιου, επηρεάζοντας την παραγωγικότητα και την ποιότητα της εργασίας του.

Αν δείτε έναν συνάδελφο να δείχνει λίγο πεσμένος και παρατηρήσετε ότι είναι πνιγμένος στη δουλειά, προσφέρετε μια χείρα βοηθείας. Εξάλλου, δύο μυαλά που δουλεύουν μαζί είναι καλύτερα από ένα! Αυτό μπορεί πραγματικά να βοηθήσει έναν συνάδελφο που δυσκολεύεται και θα του δείξει ότι νοιάζεστε. Με τη σειρά του, αυτό μπορεί να συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στη βελτίωση της ψυχικής του υγείας.

Κοινωνικοποιηθείτε και συζητήστε μαζί τους

Μερικές φορές, είναι τα απλά πράγματα που μπορούν να φτιάξουν τη μέρα κάποιου. Φυσικά, μην παρασυρθείτε σε ευθείες, αδιάκριτες ερωτήσεις. Αντίθετα, προσπαθήστε να ξεκινήσετε με μια πιο γενική κουβέντα. Ρωτήστε αν ο συνάδελφός σας αισθάνεται καλά ή αν τον απασχολεί κάτι, ώστε να του δώσετε την ευκαιρία να μιλήσει, αν το επιθυμεί. Δημιουργήστε μια ειλικρινή και ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας και μια ευκαιρία να βοηθήσετε. Αν ο συνάδελφός σας αρχίσει να ανοίγεται και να επιβεβαιώνει τις ανησυχίες σας, μπορείτε στη συνέχεια να σκεφτείτε τα επόμενα βήματα.

Μην πιέζετε

Φροντίστε να μην υπερβείτε τα όρια και να μην πιέσετε υπερβολικά. Αν ο συνάδελφός σας επιμένει ότι είναι καλά και δεν χρειάζεται βοήθεια, μην είστε πολύ επίμονος, καθώς αυτό μόνο θα τον εκνευρίσει. Αυτό μπορεί να είναι ιδιαίτερα απογοητευτικό αν δεν έχετε μια ισχυρή σχέση με τον συνάδελφό σας. Το τελευταίο πράγμα που θα θέλουν είναι κάποιος που γνωρίζουν ελάχιστα να τους λέει πώς να ζήσουν τη ζωή τους.

Ξεκινήστε με μια χαλαρή συζήτηση για τα σχέδια του Σαββατοκύριακου ή το προηγούμενο βράδυ τους και συνεχίστε από εκεί. Ωστόσο, μην συνεχίσετε να ψάχνετε για πληροφορίες. Μείνετε μόνο αν η συζήτηση συνεχίζει να ρέει, αντί να κάθεστε σε αμήχανη σιωπή. Η φιλία μπορεί να βοηθήσει πολύ στην υποστήριξη της ψυχικής υγείας ενός συναδέλφου στην εργασία. Αλλά, προσπαθήστε να μην εισβάλλετε υπερβολικά στην ιδιωτική τους ζωή.

Να είστε ευγενικοί

Αν ένας συνάδελφος παλεύει με την ψυχική του υγεία, δεν θα θέλει να αισθάνεται ό,τι νιώθετε οίκτο ή ότι συμπεριφέρεστε διαφορετικά, γιατί αυτό θα τον απομονώσει περισσότερο. Προσεγγίστε τους συναδέλφους που σας απασχολούν με ευγένεια, αλλά προσπαθήστε να μην τους νταντεύετε. Αυτό θα φθείρει τη σχέση σας.

Φερθείτε στους άλλους όπως θέλετε να φέρονται και σε εσάς. Με αυτόν τον τρόπο, οι προσπάθειες και οι ανησυχίες σας μπορεί να βρουν ανταπόκριση αν βρεθείτε να παλεύετε με το άγχος, το στρες ή την κατάθλιψη στο μέλλον. Αντί να αποφεύγετε έναν συνάδελφο για τον οποίο ανησυχείτε, ακολουθήστε τις παραπάνω συμβουλές για να αντιμετωπίσετε αυτή την κατάσταση.